Author Topic: Hittar W7 raid efter ominstallation?... och tips på diskkonf.  (Read 1675 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2769
  • "Guns don't Kill people. Chuck Norris kills people
    • MSN Messenger - Rivvern@hotmail.com
    • View Profile
    • Master Arms
    • Email
Ska blåsa om min server hemma. På servern ligger Windows 7 med operativets mjukvaruraid enligt följande.

1 disk (Systemdisk)
2 diskar i RAID 1 (för backup av foto och film)
3 diskar i SPANNED (för lagring av media)

Om jag blåser om datorn (med windows 7), kommer operativsystemet då kunna ansluta dessa diskar igen? Sker det automatiskt?


Jag känner att jag inte vill chansa, dock så kan jag inte säkerhetskopiera då det är för mycket data.


Hur hade ni valt att sätta upp följande system?

Har följande diskar:
1st 320gb
1st 500gb
2st 640gb
2st 1000gb
2st 2000gb

Som jag tänkt mig nu:
320 eller 500gb (den som är snabbast) som systemdisk.
640gb diskarna i raid 1
Och resten i spanned.

Kommentarer tack.

Slammer87th

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
    • Email
Re: Hittar W7 raid efter ominstallation?... och tips på diskkonf.
« Reply #1 on: August 16, 2011, 11:32:06 »
Jag hade satt upp dom två minsta diskarna RAID1 för operativsystemet så du har feltolerans och slipper ominstallera vid en eventuell diskkrasch.

Finns det stöd för RAID5 så hade jag skaffat en 2TB till och kört åtminstone 3 diskar i Raid5 för feltolerans även på lagringssystemet utan att behöva köra spegling. Resterande diskar kan ju gå spanned för sånt som du inte tycker du behöver feltolerans på! En 1TB kostar väl runt 400:- nu så med en sådan till skulle du kunna ha två RAID5 kedjor, en med 2TB-diskar och en med 1TB-diskar så har du bra feltolerans.

Ett annat alternativ är att anskaffa två 2TB till och köra 4 st 2TB i en Raid5 och skaffa en extern diskvagga och ha dom två 1TB diskarna till backup av foto och film för lagring offsite.

Du skriver att du inte kan säkerhetskopiera men den RAID du använder för foto och film "måste" du bara ta backup på med jämna mellanrum och och lagra brandsäkert eller helst offsite. Skaffa en extern 2TB och kör en backup någon gång emellanåt och ha den på jobbet, hos föräldrar eller någon annanstans! Vid t.ex. en brasa losar du då "bara" det du sparat sedan sista gången disken var hemma för backup!

Någon eller två extra diskar kostar kanske en dryg tusenlapp men värdera att bli av med alla bilder och video du tagit :/

/slammer

Rivvern_

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2769
  • "Guns don't Kill people. Chuck Norris kills people
    • MSN Messenger - Rivvern@hotmail.com
    • View Profile
    • Master Arms
    • Email
Re: Hittar W7 raid efter ominstallation?... och tips på diskkonf.
« Reply #2 on: August 16, 2011, 12:58:04 »
Jag hade satt upp dom två minsta diskarna RAID1 för operativsystemet så du har feltolerans och slipper ominstallera vid en eventuell diskkrasch.

Tack för snabba kommentarer! En motfråga. Föredrar du mjukvaruraid eller hårdvaruraid? Tycker själv att det fungerar jättebra i W7. Prestandaskillnader?

Ska jag ha Raid1 för operativsystemet så måste det ju bli en hårdvaruraid. Åh andra sidan är operativsystem förbrukningsvara för mig. Lagrar inget på den disken som jag är rädd att förlora. Men det ska jag fundera på!

Quote
Finns det stöd för RAID5 så hade jag skaffat en 2TB till och kört åtminstone 3 diskar i Raid5 för feltolerans även på lagringssystemet utan att behöva köra spegling. Resterande diskar kan ju gå spanned för sånt som du inte tycker du behöver feltolerans på! En 1TB kostar väl runt 400:- nu så med en sådan till skulle du kunna ha två RAID5 kedjor, en med 2TB-diskar och en med 1TB-diskar så har du bra feltolerans.

Ett annat alternativ är att anskaffa två 2TB till och köra 4 st 2TB i en Raid5 och skaffa en extern diskvagga och ha dom två 1TB diskarna till backup av foto och film för lagring offsite.

En RAID5a vore ju allra bäst men jag har precis köpt de två 2tb diskarna och jag har inte ekonomiska medel för att köpa ytterligare en eller två. Inte möjligt helt enkelt. Film och musik går alltid att få tag på igen.

Quote
Du skriver att du inte kan säkerhetskopiera men den RAID du använder för foto och film "måste" du bara ta backup på med jämna mellanrum och och lagra brandsäkert eller helst offsite. Skaffa en extern 2TB och kör en backup någon gång emellanåt och ha den på jobbet, hos föräldrar eller någon annanstans! Vid t.ex. en brasa losar du då "bara" det du sparat sedan sista gången disken var hemma för backup!

Yes detta skall självklart göras innan datorn blåses. Kommer köra 2st 640GB i raid1 och på en extern disk på annan ort.

Så frågan kvarstår lite grann... Ska jag köra spanned? Är väl inte så mycket att välja på egentligen när man bara har 2 diskar av varje. RAID1 blir för dåligt med yta. Synd att man inte kan ha RAID med olika stora diskar och ändå få feltolerans och mer diskyta än RAID1.

Och just det. Den första frågan igen. Jag tror ju att det är så men vill ändå försäkra mig. Diskar raidade i windows 7, dyker dessa upp som dynamiska diskar i raid igen?
« Last Edit: August 16, 2011, 13:01:48 by RedRiver »