Author Topic: Ny 17" bärbar på G, några tips?  (Read 3019 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Ny 17" bärbar på G, några tips?
« on: August 13, 2011, 16:58:41 »
Funderar på den här:
http://www.webhallen.com/hardvara/136843-lenovo_g770_core_i3-2310m-4gb-500gb-17.3-win_7_premium

Lenovo G770 således. Vad jag undrar är om det finns skäl att titta på något alternativ? Priset kan variera något.

Lenovo G470/G570/G770 laptops

Jag vill ha 17", ingen budget cpu, främst för surfning och sånt, tysthetsfaktorn och bra tangentbord betyder mer än spel. Det enda jag är lite negativ till är skärmformatet, 17,3" Bredbild TFT 1366 x 768, alltså att det kanske kan finnas format som lämpar sig bättre. Det kallas väl 16:9, men det blir jobbigt att scrolla på höjden för ordbehandling och sånt. Tror jag har 16:10 nu med en sån här http://archive.laptopmag.com/Review/Acer-Aspire-9500.htm?Page=0 . Tycker det är märkligt att de gör laptops med skärmar främst för filmvisning idag.

Lite om upplösningar:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.379527/sex-supersnabba-sma-barbara-datorer/2-test-6-supersnabba-sma-barbara
Quote
Datorn har en bildskärm på 17 tum och 1 600 x 900 bildpunkter, ett format som blivit allt vanligare på senare tid som ett alternativ mellan 1 366 x 768 och full hd. Det är en utmärkt upplösning just för skärmtext, webb och kontorsjobb, med god översikt utan att skärmbilden blir liten och plottrig.

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Ny 17" bärbar på G, några tips?
« Reply #1 on: August 16, 2011, 15:28:08 »
Heh... var det några som köpte de sista som var kvar nu? Fanns fyra igår, nu är det "OBS! Produkten har utgått!"

Skulle aldrig ha postat den här länken. :D

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Ny 17" bärbar på G, några tips?
« Reply #2 on: August 16, 2011, 17:38:42 »
Har väl inget direkt välgrundat tips i 17"-klassen. Jag kikade dock en del på HP:s Envy 17" förra hösten. Den är väl något av en gaminglaptop och kanske lite overkill som surfdator, men var då rätt prisvärd vill jag minnas sett till vilka komponenter som satt i.

Införskaffade precis en Sony Vaio för jobbruk. Minns inte modellbeteckningen, men det är en 13.4" med 8gb RAM, Core i7, SSD, Radeon HD66xx och blue-ray. Sjukt snabb, dock inte lika skön byggkvalitet eller touchpad som min (privata) MacBook Pro. Men personligen föredrar jag Windows7 och framförallt traditionell tangentbordslayout om jag ska göra något mer seriöst än planlöst surfande.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Ny 17" bärbar på G, några tips?
« Reply #3 on: August 16, 2011, 19:03:21 »
Heh... var det några som köpte de sista som var kvar nu? Fanns fyra igår, nu är det "OBS! Produkten har utgått!"

Skulle aldrig ha postat den här länken. :D

Hehe, ja jag slog faktiskt till på en. Sorry. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Ny 17" bärbar på G, några tips?
« Reply #4 on: August 17, 2011, 12:23:18 »
Bussit Horizon... tog du några till dina polare också?  ;) Den där 17" var nog den bästa "bang for the buck" man kunde hitta, om ni ursäktar uttrycket.

Vad har du för ljudnivåer på din Mac och Vaio, Lupson?

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Ny 17" bärbar på G, några tips?
« Reply #5 on: August 17, 2011, 17:35:24 »
Bussit Horizon... tog du några till dina polare också?  ;) Den där 17" var nog den bästa "bang for the buck" man kunde hitta, om ni ursäktar uttrycket.

Vad har du för ljudnivåer på din Mac och Vaio, Lupson?

Vaion har en switch där man kan styra mellan "Stamina" och "Performance". I praktiken slår man av Radeon-grafiken i "Stamina"-läget. Har mest kört det. I normal användning (surfa...) är den knäpptyst. Men om man kör något rejält CPU-intensivt (Windows Update brukar vara boven...) så väsnas den en del. Om man kör i "Performance" och spelar gissar jag att den väsnas.

Macen är tyst. Blir dock rejält varm om man t.ex. kollar en film med den i knäet, möjligt att Apple prioriterat ljudnivå framför temperatur.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Ny 17" bärbar på G, några tips?
« Reply #6 on: August 17, 2011, 21:12:13 »
Intressant, den här Lenovon hade också något liknande för grafiken, enligt videon.

På min nuvarande har jag något som heter Acer ePower Management, där kan man bland annat välja att köra CPU´n på low, medium, high och max. Mycket smart, för surfning kan jag idla på 800mhz och ha den relativt tyst för en 6 år gammal dator. Har du något liknande på dina? Har också för mig nyare laptops kan ha en sådan nerklockningsfunktion automatiskt, att det ingår i Vistas eller 7´s energy templates, men är inte hundra på detta.

Här även sett att det finns olika sorters laptop-kylare. En del som kuddar, och en del för bordsbruk som Zalman´s har fläktar och fungerar även som USB-hub. Tror det kan finnas någon mjuk som har fläkt också. Dels bör man kunna köra knäpptyst nästan hela tiden, när allt läggs på en stor 220mm fläkt, del får man även den fördelen att batteriet utsätts för mindre värme och behåller sin prestande längre.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Ny 17" bärbar på G, några tips?
« Reply #7 on: August 17, 2011, 22:18:00 »
Tror att nästan alla moderna laptops klockar ner sig per automatik vid batteridrift. Dessutom har troligen processorerna inbyggda funktioner för sådant, möjligt att operativsystemen utnyttjar det.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X