Author Topic: Angående Norges trauma  (Read 3966 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Angående Norges trauma
« on: August 01, 2011, 09:22:31 »
Passar ganska bra in här och då tänker jag framför allt på det sista i klippet.

Charlie Brooker's Newswipe 25/03/09
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Angående Norges trauma
« Reply #1 on: August 05, 2011, 04:37:44 »
Det kan inte vara en slump att nyheterna presenteras som de gör. De som producerar dem vet vad de gör, och det är inte medkänsla för offren som ligger bakom. Vad för känsla skulle triggats av media om detta hänt när vi bara hade två kanaler? Det skulle antagligen varit tråkigare och mer allvarligt på den tiden, och svårare för någon att inspireras att göra liknande saker. Så jag håller med den här Dr Park Dietz, håll såna reportage som Breivik kort och tråkigt, 5 minuter, gå sedan vidare till det vanliga. Men det kanske är för många mediapersoner, politiker, experter som lever på sånt här, likt gamar, att det inte går att vrida tillbaka klockan?

Förutom den här dramatiken som triggas av media så känner jag oftast ingenting för saker som händer på avstånd, av det man ska känna.... Breivik, skolskjutningar i Tyskland, 9/11 - för långt borta. Jag följer detektivarbetet, motiven, gärningsmannaprofilen. TV serverar mig en reality-deckare. "Experterna" får en chans att bli stjärnor i tv-sofforna. "Hur kunde detta hända"? Avståndet från nyhetsshowen till en film är väldigt liten.

h.kan

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 82
  • Håkan Albertsson
    • View Profile
Re: Angående Norges trauma
« Reply #2 on: August 05, 2011, 22:58:28 »
Håller med, har länge ansett att vissa våldsbrott borde "tigas" ihjäl tex självmordsbombare. De får ju alltid den uppmärksamhet som de eftersträvar. Jag är säker på att det skulle bli mindre sådana mediasökande brott om de blev ignorerade.

Inom psykiatrin finns ett begrepp som heter att "frustrera vinsten" dvs inte bara att vinsten ska utebli utan man ska helst drabbas negativ själv också av sina handlingar.

I norrmannens fall skulle det innebära att man inte ger honom några chanser till att yttra sig i media, låser in honom och slänger bort nyckeln.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Angående Norges trauma
« Reply #3 on: August 06, 2011, 08:44:45 »
I offrens fall skulle man i så fall minnas dem och de hemska som hänt, men inte prata om själva handlingen i samband med minnesgudstjänster och begravningar. Skulle bli svårt, men är kanske möjligt?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Angående Norges trauma
« Reply #4 on: August 16, 2011, 15:32:42 »
Är det bara i sammanhang som självmordsbombningar och andra terrorattentat som det talas om "frustrera vinsten", eller finns det helt andra? Utveckla gärna mer.

h.kan

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 82
  • Håkan Albertsson
    • View Profile
Re: Angående Norges trauma
« Reply #5 on: August 17, 2011, 18:21:54 »
Frustrera vinsten är något allmängiltigt. Man låter någon ta de negativa konsekvenserna också och inte bara de positiva. Ta ett ex som jag själv varit delaktig i, en person som är missbrukare får lugnande mediciner utskrivna för han låtsas att han har epilepsi. Han låtsas och spelar att han har ep-anfall. Frustrera hans vinst gör man då om man då exvis ser till att hans körkort blir indraget. Man kan inte köra bil och ha okontrollerade anfall.
« Last Edit: August 17, 2011, 18:25:46 by h.kan »

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Angående Norges trauma
« Reply #6 on: August 17, 2011, 19:04:54 »
Tror att jag ska kunna frustrera vinsten för mina elever på skolan en del när de inte beter sig som goda samhällsmedborgare. Borde finnas bra "frustrationer" att ta till. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

h.kan

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 82
  • Håkan Albertsson
    • View Profile
Re: Angående Norges trauma
« Reply #7 on: August 17, 2011, 21:11:22 »
Ja bara man inser metodikens fördelar så föds det spontant lite ideér då och då. Och det tilltalar den "lille elake djävulen i mig" då man helt blåögt och oskyldigt kan  säga ....men det förstår du väl att det är en konsekvens av ditt agerande hehe