Author Topic: Vista, Windows Update raderar användarkontot (nästan)  (Read 2499 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Besökta mina föräldrar, deras dator har Vista (legal version) och jag brukar köra deras uppdateringar och sånt. I det här fallet kritiska uppdateringar, Comodo AV ny version och Acrobat reader uppdatering. Körde alltså alla och klicka sen OK på omstartsdialogrutan.

Vad händer då? Jo, användarkontot finns kvar (det enda) och det är vad som loggas in, men mycket är raderat. Skrivbordet är som vid allra första installationen, filerna de hade där är borta, alla bokmärken i Opera och speed dial där är rensade, hela Outlook-kontot är blankt och uppmanar om att regga ett nytt konto. En del under typ mina dokument finns kvar, som kontakter som används i outlook samt IE favoriter, men kör man IE så är det också som vid första gången.

Programmen är kvar, de verkar orörda, men startar man något ur Office-paketet så får man även där dialoger som vid allra första körningen. Jag har upplevt mycket skit med Windows, men detta är nog det mest ologiska hittills. Det närmaste jag kommit är när något adminkonto loggats in istället för användaren.

Frågan är alltså, känner någon igen detta och har några tips?

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Vista, Windows Update raderar användarkontot (nästan)
« Reply #1 on: July 21, 2011, 19:49:29 »
Åfan... testat att återskapa från tidigare återställningspunkt?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Vista, Windows Update raderar användarkontot (nästan)
« Reply #2 on: July 21, 2011, 21:48:19 »
Nä, ska kolla in det... har du backat till återställningspunkter många gånger? Fungerar det som förväntat?

Det känns lite som att det är en tidigare punkt som återskapats, men bara delvis.

Ett program är försvunnet, Cacheman7, och ett nytt jag aldrig sett förr inlagt, Uniblue´s RegistryBooster. Och de påstår att de inte gjort några programändringar... jag är skeptisk till det påståendet, men får vänta till imorgon för att dubbelkolla detta med dem.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Vista, Windows Update raderar användarkontot (nästan)
« Reply #3 on: July 21, 2011, 21:50:58 »
Du har gjort en viruskoll och sett till så att datorn inte är fjärrstyrd? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Vista, Windows Update raderar användarkontot (nästan)
« Reply #4 on: July 22, 2011, 15:19:23 »
Körde en Comodo-skanning av hela C: där operativet ligger.

Det enda som hittades var C:\Users\TEMP\AppData\Local\Opera\Opera\cache\g_0001\opr00052.tmp     Heur.Corrupt.PE@-1

Liknar något som ofta är "false positives" tycker jag. Men jag ska låta Hans Landa fråga ut dem vad de egentligen haft för sig på datorn.

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Vista, Windows Update raderar användarkontot (nästan)
« Reply #5 on: July 27, 2011, 23:09:27 »
Ibland funkar det enklaste.... problemet hände efter en reboot efter windows update, och den normala användarprofilen återställdes efter ytterligare en reboot. Men jag tvivlar på att någon skulle kunna förklara vad som hände. :D

Där borde dock inte vara en massa inkonsistenta beteenden i datorvärlden, men alas...  ::)

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Vista, Windows Update raderar användarkontot (nästan)
« Reply #6 on: July 27, 2011, 23:39:02 »
Det är gremlins i burken. ;)

Fast du vet väl inte vad en gremlin är, du som inte ens hade koll på Skynet. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Vista, Windows Update raderar användarkontot (nästan)
« Reply #7 on: July 29, 2011, 01:14:34 »
Jodå, det är väl nåt mellanting mellan ett gosedjur och en piraya. Totalt opålitlig varelse.