Ubåten är död - länge leve panoramat!

Started by Horizon, April 14, 2011, 09:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Har ni några idéer om vad jag kan göra med min gamla skärm? Känns skumt att slänga en fullt fungerande skärm även om den bara är 17" stor. Att sälja den är väl knappast ett alternativ, eller? Vad kan man få för en sån? Det är en Eizo Flexscan L557 och jag tycker att den har en klart bättre färgåtergivning än den nya Acerskärmen jag köpte (åtminstone i windowsmiljö och vid surfande, i spel och film funkar den nya väldigt bra).

Som det ser ut nu har jag inte plats för den gamla skärmen på skrivbordet men hade en idé om att jag kunde ha den som extraskärm för t.ex. MFD/Shkval i flygsimulatorer. Vad behöver man för annan hårdvara/mjukvara för detta?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Ett grafikkort med två utgångar - klart! Det lär väl till och med någon som har ett beigeblått Logitechtangentbord redan ha i sin ägo... :)

Och ett större skrivbord!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Jo jag har två DVI-utgångar på mitt HD4850, detta ska alltså räcka? Najs. Tyvärr är "kontoret" förpassat till en skrubb på 4-5 kvm så jag har inte mycket plats för två skärmar för tillfället. 24-tummaren är ju enorm! :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

h.kan

#11
Bygg en hylla så kan du ha den ovanpå den nya.

En kompis fick av mig för många år sedan en 15" och kunde då koppla upp 2 monitorer. Så ville han spexa lite med sin 10 åriga dotter och sade till henne att nu skulle han visa något magiskt. Han skulle flytta muspekaren från den ena skärmen "genom luften" till den andra skärmen.
Det går väl inte ... sa dottern och blev alldeles förstummad när han då gjorde detta.
Sedan berättade dottern om detta fantastiska för mamman som då säger

Det går väl inte...

h.kan

Quote from: Lupson on April 14, 2011, 19:25:52
Jag har fått ett jobbigt glapp i sladden mellan stickan och gasreglaget på min X36:a. Sitter ju en serieportskabel/gameportkabel emellan.

Om glappet sitter vid ingången till gasreglaget så är det nog lätt att bara kapa av en liten bit o sedan löda om inne i reglagehuset. Själva gameportkontakten är ju solid så där är det nog svårare.
Ett utmärkt tillfälle att lära sig löda.

Lupson

Quote from: h.kan on April 17, 2011, 20:42:26
Quote from: Lupson on April 14, 2011, 19:25:52
Jag har fått ett jobbigt glapp i sladden mellan stickan och gasreglaget på min X36:a. Sitter ju en serieportskabel/gameportkabel emellan.

Om glappet sitter vid ingången till gasreglaget så är det nog lätt att bara kapa av en liten bit o sedan löda om inne i reglagehuset. Själva gameportkontakten är ju solid så där är det nog svårare.
Ett utmärkt tillfälle att lära sig löda.

Glappet är i skarven mellan själva gameportkontakten och kabeln. Sitt en liten "damask" där som man får böja till för att det ska bli kontakt. Det borde, precis som du skriver, funka att kapa den existerande kabeln och löda fast en ny gameport-kontakt. Men så länge det funkar så låter jag nog helst bli, mina lödningskunskaper sträcker sig mest till lite RCA-kablar och sånt med max 2 trådar i. Eller snarare tråd + kringliggande ledare.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Brat

Jag har den där Benqen du skrev om, jag är jäkligt nöjd med den, kör den i 1920x1080 och den är skarp och bra nog för mina gamla ögan att se allt i alla fall, jag har ju fortfarande min gamla härk från 2002, med ett ASUS Nvidia N7600GS instoppad, på dess andra port sitter en gammal trotjänare en Hitachi 15", den fungerar ypperligt då man flyger FS9 och vill ha lite extra saker i fönster där, kör den med 1024x768. Med tanke på priset idag på skärmar så undrar man ju om man ska skaffa en till LED och bygga ihop ett stativ för bägge, det ska ju inte vara så svårt då det finns standardfästhål bak på dessa.
-Brat

Brat

En sak lärde jag mig den hårda vägen när det gäller lödande av spakar, dra ur lödkolven när du löder, elektroniken i spakarna är väldigt känslig för eventuella strömmar genom lödkolven! Den hinner inte bli speciellt kall under lödningen ändå, man kan ju sätta i den mellan varven
-Brat