Author Topic: AMD?  (Read 8856 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: AMD?
« Reply #8 on: April 12, 2011, 11:07:29 »
Hur listar man ut om ett spel är processorstrypt eller om det är i grafikkortet det tar stopp? Tänker främst på Cliffs of Dover och vad som skulle bli resultatet om jag helt enkelt trycker i et GTX560 i nuvarande burk. Misstänker dock att det fortfarande skulle hosta och hacka eftersom resten av burken inte klarar av att mata grafikkortet. Dessutom behöver jag uppgradera minne och därmed OS, och det är ju en rätt kraftig skillnad på att få Windows 7 med en ny burk och att köpa det retail. :/

Edit: Verkar som att för de pengarna är man tillbaka på ett GTX460 med en i5 i. Då tror jag att jag har mer glädje av GTX460 + AMD X4 965...
« Last Edit: April 12, 2011, 11:24:40 by ft »

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: AMD?
« Reply #9 on: April 12, 2011, 11:55:32 »
Det är väl mer än bara processor och grafikkort som spelar roll. Tänker på busshastigheter och minnesfrekvenser och sånt. Sen är det inte fel alls att köpa något som är erkänt överklockningsvänligt. Då kan du satsa på saker som inte är high end, men ändå få i stort sett den prestandan. Har själv överklockat min C2D E8500 från 3,1 till 3,8 GHz och grafikkortet som normalt snurrar i 680/1050 har ända sedan köpet tuffat på i 725/1150 MHz. Det var väldigt bra pris/prestanda när det begav sig.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: AMD?
« Reply #10 on: April 12, 2011, 13:06:19 »
Tror det blir bra. 1333 MHz minne, AM3+-sockel. Black Edition-processorn är väl den som är överklockningsbar, upplåst multiplier o s v... men jag brukar faktiskt offra de fps överklockning ger för att vara säker på att det inte är det som krånglar när saker hänger sig. Sinnesron är värd mer för mig än de sista 10% prestanda. Graffekortet jag tittar på är redan från fabrik uppsnurrat till 900 MHz. 450 pengar mer ger ett som är default runt 800 MHz men med 2Gb minne. Svårt fall det där.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: AMD?
« Reply #11 on: April 12, 2011, 13:48:06 »
Grafikkortet = snabba minnen är bra. Så var det iaf förr. :)

Sen behöver ju inte överklockning automatiskt betyda problem. Hittar man bara en fin avvägning och löser bra kylning från början brukar det inte strula alls. Så jag ser faktiskt inte varför man _inte_ ska överklocka.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: AMD?
« Reply #12 on: April 12, 2011, 16:20:50 »
Nuvarande tänkt konfiguration:

Cooler Master CM 690 II Advanced Svart, Ambrosiakaka edition
Corsair TX 650W PSU
AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3 (AM3+ när man tittar i fulla specen)
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
Corsair SSD Force Series™ F60, 60GB
Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 EN 64bit

i5-660 gav en marginellt dyrare dator, men prestandajämförelsen mot AMD X4 965 var dräpande på rätt många punkter.
« Last Edit: April 12, 2011, 18:07:40 by ft »

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Obizzz

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2971
    • MSN Messenger - martin@martinoberg.se
    • View Profile
    • www.martinoberg.se
    • Email
Re: AMD?
« Reply #13 on: April 12, 2011, 17:00:20 »
Cooler Master CM 690 II Advanced Svart, Ambrosiakaka edition

Den lådan kör jag på nu, tycker den känns mycket prisvärd.

Den får ett plus för dockningstationen på ovansidan för en hårddisk.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Öberg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: AMD?
« Reply #14 on: April 13, 2011, 09:28:44 »
Beställt! Nu borde jag klara mig ett par år till utan att ständigt vara frustrerad över hackande burk. Sitter bara och funderar om man skulle tagit 2Gb graffe istället, för en femhundring extra... jaja.

Tusen tack alla för stöd i beslutsprocessen.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: AMD?
« Reply #15 on: April 29, 2011, 22:35:44 »
Jahopp. Då kom den alltså. Hade äntligen en ledig kväll (eftersom jag rört ihop dagarna i helgernas skugga - var egentligen inbokad) som jag spenderade med att röja upp i arbetsrummet, koppla ur allt och förbereda för ny snyggare kabeldragning till nya burken.

Öppnar lådan, tar bort packmaterialet ovanpå burken och lyfter ur den. Hmm... inget packmaterial under datorn? Märkligt. Jaja.

Öppnar den medföljande moderkortslådan för att se vad det är för extrabitar med. Det vanliga... och en grafikkortshållare. Hmmm?

Ställer upp nydatorn på skrivbordet. Ser något blänka genom kylluftshålen i sidan. Hmm... det ser inte ut att sitta helt rakt?

Började här på allvar ana oråd, så jag öppnar datorn innan jag kopplar i någon form av ström. Japp. De har alltså skeppat datorn med ett GTX560 (med rätt kraftig matchvik) hängandes endast i slottarna och PCI-kontakten. Utan packmaterial under datorn i lådan. Med Posten, kända för att alltid ställa ner allt ytterst försiktigt. Givetvis hade PCI-kortplatsen knäckt i två delar, tagit med bitar ur moderkortet och lämnat grafikkortet hängandes endast i slottarna, böjt i en snygg båge.

Nej, de kan inte sätta ihop en ny dator och skicka medan jag skickar tillbaka den gamla. En returfraktsedel skulle gå med posten igår. Den är inte framme än. Kan alltså skicka tillbaka burken tidigast måndag eftermiddag. Då har de den i mitten/slutet av nästa vecka. Prioreparation skulle "bara" ta ett par dagar, så i slutet av nästnästa vecka kanske jag har datorn igen. Precis lagom för att jag skall vara borta på tjänsteresa, precis efter de två lediga helger jag råkar ha nu.

Han jag snackade med trodde att det skulle gå att skicka med ett 2Gb GTX560 istället, motsvarande ca 350 kronor extra värde. Om det inte var risk att det gav kompatibilitetsproblem, så klart, för då gick det inte. När jag påpekade att det ingick bland alternativen för datorpaketet så skulle det så klart gå, "om inte någon är grinig".

Jag är faktiskt jäkligt sugen på att ringa dem och citera konsumentköplagen, och då specifikt biten om 14 dagars ångerrätt... får se. Vi skall höras i början av nästa vecka om uppgradering av grafikkort. Krånglar de med det så är det fasen avgjort.

En kompis brukar använda uttrycket underwhelmed. Just nu förstår jag precis vad hon menar.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus