News:

No significant change

Main Menu

AMD?

Started by ft, April 11, 2011, 11:02:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Ännu en datorlös helg. Inte värt graffekortsuppdateringen...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

#25
Jepp, fick en goodwilluppgradering till 2Gb grafikkort och löfte om prioreparation. Sedan väntade jag. Och väntade. Och väntade. Ringde till Komplett och lyssnade på samma skiva med "Vietnam Hits" som jag börjar ha hört ett par gånger nu medan jag stod i telefonkö. Fick sedan veta att 2Gb-korten var slut på lager men skulle komma in om någon vecka. I förra veckan var jag in på Komplett.se på tisdagen för att se hur det var med korten, och nu hade de 17 st i lager. Ställde in mig på ett irriterat telefonsamtal på onsdagen, men de hann skicka ett mail om att datorn var skickad innan. Allt frid och fröjd?

Skulle inte tro det.

De hade lyckats gräva fram en fem år gammal adress ur någon databas, så burken var på väg till min förrförra adress i Linköping. Det vore väl logiskt att den reparerade burken skall till samma adress som den ursprungligen levererades till, men så tänker visst inte alla. Detta lyckades jag omstyra, varefter burken kom fram i måndags. Då var jag på väg till Umeå på tjänsteresa.

Kom hem i tisdags och idag fick jag tid att koppla in och starta burken. Rätt moderkort, rätt grafikkort, ser vettigt ut. Slår igång datorn för att bekanta mig med Windows 7 Pro 64-bit engelsk version som jag betalat extra för.

"Windows startas" står det på skärmen. Finn ett fel? Nåja, det var i alla fall 64-bitar och professional.

Ringer Komplett. Börjar kunna telefonnumret nu. "Du är nu nummer tre i kön". Efter 10 minuter kommer jag fram. Det ringer. Och ringer. Ingen svarar. Kontroll mot hemsidan visar att de har stängt på kundtjänst på helgdagar. Därmed inte sagt att de stänger telefonkön! Ihärdiga människor före mig i kön som satt och lyssnade på ringsignaler tre minuter per skalle måste jag säga.

Jag beställde 14/4. Idag är det den 2/6 och jag har fortfarande inte den dator jag beställde. Idag, två månader senare, kan jag förmodligen köpa motsvarane system över disk här i stan för en billigare peng.

För närvarande vill jag döpa om Komplett. Första steget är att lägga till ett 'a' på slutet. Sedan tillkommer ytterligare ett ord.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Dear lord, give me styrka. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Nu fungerar allt, och jag är nöjd med själva burken. Jag fick installera om Windows 7 själv, inklusive en hel del strul med drivisar. Nepp, vare sig grafikkort eller trådlöst nät föll på plats per automagi, så det var ovanligt mycket handpåläggning och ännu en rolig kväll med att få ordning på den dator jag köpte "färdig och kontrollerad". Att jag sedan skulle kunnat få bra mycket mer för samma peng nu två månader senare är rätt bittert.

Dessutom: För den händelse Komplett skulle strula mer hörde jag av mig till Alina, som finns lokalt här i stan, och frågade vad motsvarande burk skulle kosta om de plockade ihop den. En tusenlapp mindre, cirkus... och då kunde jag hämtat den i butiken på väg hem från jobbet! Urrrrg... nåja, jag har lärt mig något i alla fall.

I fortsättningen har Alina förstatjing på mig som kund. Kan betala femhundra mer varje gång jag köper burk för att slippa ha det här strulet en gång. När de dessutom är billigare finns det som ingen orsak att handla från online-jättarna!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

Quote from: ft on June 18, 2011, 19:00:36
Nu fungerar allt,

Ursäkta. Jag ljög. Sedan det inlägget skrevs har jag kopplat in frontfläkten och toppfläkten, vars anslutningar hängde löst. Jag har även kopplat in LED-belysningen i frontfläkten - samma sak där. SATA-kabeln till dockan i topp i chassit var inte heller ansluten.

Det som stör mest just nu är att vid minsta belastning går CPU-fläkten igång och emulerar en hårtork på högsta effekt. Jag tror att jag skall demontera den och kontrollera att det använts pasta som det skall. Det verkar ha gått väldigt fort...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Brat

-Brat

KeyCat

Tråkigt att höra ft och låter definitvt som att man skall undvika Komplett, åtminstone för kompletta system.

/KC

>> It's all about teamwork! <<

Horizon

Kompanismörj på komplett för detta.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names