Author Topic: AMD?  (Read 8855 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
AMD?
« on: April 11, 2011, 11:02:10 »
Det är nu många år sedan jag senast hade en AMD-driven dator. Dock verkar man idag få avsevärt mycket mer kräm för pengarna med AMD-snurra. Är det idag riskfritt att skippa "Intel inside"?

Nu är jag inne och tittar på Komplett. Det blir ju alltid dyrare än man tänkt sig... ett alternativ jag tittar på, som utgångspunkt för diskussion, är:

Cooler Master HAF 922 Midi Tower Svart
Corsair TX 650W PSU (650 i s f 500 ger lite trygghet i vardagen)
Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3
AMD Phenom II X4 965 Black Edition (3.4 GHz)
4Gb Kingston-minne
Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX
Corsair SSD Force Series™ F60, 60GB (flyttar över andra drivar)
Windows 7 64 bit Professional English

Landar på nästan 9.400. Yurgh. Men jag är less på att köra på min-spec och tänkte vara med i matchen ett par år igen. Idag har jag Dual-core 2.65 GHz, GTX260 512Mb, 2Gb RAM, så det slår stopp rätt fort. Alternativet vore att uppgradera med Windows 7, GTX 560, mer minne och Windows 7, men då är snurran fortfarande långsam och att få upp den i fart driver upp priset. Dessutom kan jag antagligen skicka den här burken vidare för ett par lapp, vilket räknas mot priset för nyinköp.

Tankar från expertisen?

Ett frestande alternativ vore att lägga en femhundring extra på 2Gb graffekort, Gainward GeForce GTX 560Ti 2GB PhysX, simulatorer käkar ju grafikminne. Det är å andra sidan långsammare klockat än 1Gb-kortet ovan.

Vilka bör man titta med förutom Komlett? Gillar Alina som finns lokalt och tittade där, men de verkar tyvärr ha svårt att priskonkurrera och erbjöd dessutom inte engelskt windows vad jag kan se. :(

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

h.kan

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 82
  • Håkan Albertsson
    • View Profile
Re: AMD?
« Reply #1 on: April 11, 2011, 13:55:49 »
Jag brukar köpa från Inet, lite billigare och om man köper för mer än 500 så får man fraktfritt. Årets nätbutik i fjol.

Jag skulle välja ett ATI 6950 grafikkort eftersom man kan flasha det med ett bios till ett 6970 kort och voila så har man ett kort för 3000 pix. http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/

Sedan skulle jag se till att få ett moderkort med AM3+ sockel för att vara framtidssäker med kommande bulldozer

Skippa intel inside (idiot outside) skämt åsido. AMD har bättre kvalitékontroll eftersom de måste ha det. Litet företag och har därför inte råd att släppa ut produkter med buggar som Intels senaste SandyBridgebugg, som man släppte ut fast man visste om den, hyggligt.


ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
Re: AMD?
« Reply #2 on: April 11, 2011, 15:26:22 »
Jag tror att inet och komplett är de intressantaste butikerna just nu.

Jag orkar inte söka reda på fakta/grafer mm. nu. Men jag har svårt att tro att något AMD system kan ge bättre pris/prestanda jmf. ett system byggt på en Intel i5 2500K 
Control
87th Stray Dogs VFW


ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: AMD?
« Reply #3 on: April 11, 2011, 15:35:03 »
Tack för tipsen! Skulle haft lust att byta graffekort på någon av Inets billigare...

Jag har alltid haft tur med mina nVidia-kort och varit omgiven av ATI-ägare med problem, så jag avser inte byta nu. Även om känslan kanske är att man får lite mer ögongodis per krona på andra sidan staketer för stunden... men visst kan man bli frestad (men det kanske är skitkort). :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Slammer87th

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
    • Email
Re: AMD?
« Reply #4 on: April 11, 2011, 16:28:54 »
Instämmer till 100% på Controls råd angående Intel 2500K (eller 2600K om pengarna finns)!

När det gäller graffe så har jag oxå varit helt fokuserad på Nvidia eftersom utvecklarna av F4-derivatet 87th kör har varit 'Nvidia-gubbar' men det är många som nu flyger med nyare ATI-varianter och är supernöjda. Det är t.o.m. så att rekommendation i mina kretsar är ATI och speciellt om man avser köra flerskärmslösningar eller kör andra lir än just Falcon. Jag har ett par polare som precis dragit igång ATI 6950 flashade till 6970 i enlighet med h.kans förslag och är grymt nöjda med pris/prestanda.

Jag kommer själv med stor sannolikhet att inom mycket snar framtid inhandla ny maskin baserad på Intel 2600K med ett ATI 6950 och SSD :)

Ser fram emot lite rapporter /erfarenheter eftersom det är gött att få fakta first hand från människor man känner som komplement till 'anonyma' forum och tester!

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: AMD?
« Reply #5 on: April 11, 2011, 17:00:40 »
Ahhhh, lådan! Mina ögon! Köp något vackrare annars blir det ingen ambrosia nästa gång! :D

Förslagsvis en https://www.inet.se/artikel/6900621/antec-three-hundred Den har allt du behöver och är dessutom billig.

Edit: Jag har själv en Antec Three Hundred och är helnöjd. Går att få bra och tyst kylning i den.
« Last Edit: April 11, 2011, 17:42:10 by Horizon »
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: AMD?
« Reply #6 on: April 11, 2011, 19:10:59 »
AMD kommer med en helt ny processorarkitektur i sommar, bulldozer, som tidigare nämnts. Jag kör själv på C2D 2.67@3.3 och tycker iofs det funkar super ihop med HD5850 1Gb. Men vissa spel, kanske framförallt Black Shark, hade helt klar mått gott av snabbare CPU, inte tal om annat.

Jag avvaktar Bulldozer innan det är dags att bestämma om jag kör vidare på Intel eller om jag går tillbaka till AMD.

Ett prisvärt alternativ gällande grafikkort är att skaffa ett moderkort med Crossfire och inhandla 2 st 6850/6870 och köra Crossfire. Kostar ca 3000 spänn för två kort och ger hejdundrande bra prestanda. Men ett snabbt singelkort är så sett lite säkrare, speciellt för äldre titlar.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Obizzz

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2971
    • MSN Messenger - martin@martinoberg.se
    • View Profile
    • www.martinoberg.se
    • Email
Re: AMD?
« Reply #7 on: April 11, 2011, 20:25:12 »
SLI/Crossfire generar en del värme också, ska man köra det är det vettigt att skaffa ett moderkort med lite längre mellanrum mellan PCI-E-platserna.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Öberg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst