Author Topic: Kall fusion?  (Read 2458 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Kall fusion?
« Reply #1 on: April 08, 2011, 10:43:03 »
Hade jag helt missat. Grymt intressant om inte annat. Vi får väl se vad det hela leder till.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Dubble0zero

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1257
    • ICQ Messenger - 174683488
    • MSN Messenger - Dubble0zero
    • View Profile
    • Email
Re: Kall fusion?
« Reply #2 on: April 08, 2011, 12:40:23 »
Ja, detdär hade jag också missat, riktigt intressant.
...000... =)

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Kall fusion?
« Reply #3 on: April 08, 2011, 12:43:04 »
Ja, det är frågan om det kan vara den "game changer" som man länge drömt om, eller om det är en sofistikerad bluff. Om man tillåter sig att drömma lite så kan det få riktigt stora konsekvenser för hela mänskligheten.

Cornucopia skriver lite om det i sin blogg:

http://cornucopia.cornubot.se/2011/04/tidsuppskattning-for-utbyggnad-av-kall.html
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dubble0zero

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1257
    • ICQ Messenger - 174683488
    • MSN Messenger - Dubble0zero
    • View Profile
    • Email
Re: Kall fusion?
« Reply #4 on: April 08, 2011, 15:44:20 »
Att italienaren står för den ekonomiska risken själv (om nu det inte är en lögn) säger ju att han själv tror på det i alla fall, och det gör ju att det verkar seriöst och bra.
Sen kanske man ska vara försiktig när det gäller att drömma sig bort om framtida applikationer, det är ju i princip bara en prototyp än så länge.

Samtidigt så kan väl vara han värd ett nobelpris även om man "bara" kan ersätta de nuvarande el-kraftverken med den nya tekniken. Det är ju ett stort steg frammåt bara att testet har gått att göra flera gånger.

Helt klart ett intressant ämne, och det kommer nog att hända saker i framtiden får man hoppas, det börjar ju bli dags för nått nytt snart kan man tycka.
...000... =)

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Kall fusion?
« Reply #5 on: February 16, 2013, 09:30:02 »
Vad hände med detta?

Hittade någon blogg som skriver något om tillverkning av "E-cat" iaf

http://andrearossiecat.com/andrea-rossi/more-news-on-manufacture-of-the-e-cat#more-895
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Kall fusion?
« Reply #6 on: February 16, 2013, 23:36:02 »
Har ni sett filmen The Prestige? En liknande idé presenteras där om att Tesla var någon alternativ metod på spåren för att utvinna energi/elektricitet.

Annars hade svt ett program om den här italienaren för ett tag sen. Minst flera månader sen. Auktoriteter både dissade och lämnade en dörr öppen. Minst en person från KTH var med om jag inte missminner mig.

Den naturvetenskapliga hybrisen är för övrigt gammal. Lord Kelvin lär ha yttrat "There is nothing new to be discovered in physics now, All that remains is more and more precise measurement."

Sen finns även detta:
"The true measure of a man is what he would do if he knew he would never be caught."  :)

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Kall fusion?
« Reply #7 on: February 17, 2013, 09:37:41 »
Jag vet faktiskt inte. Har själv funderat på vart Rossi och hans e-cat tog vägen. Lars Wilderäng (Cornucopia?) har ju dissat uppfinningen rejält och visat vad han tror händer i manicken, samt kommit med en del intressanta länkar (se nedan), men jag är inte kunnig nog att varken säga bu eller bä.

http://cornucopia.cornubot.se/2012/09/statens-provningsanstalt-e-cat-fungerar.html

Men håll med om att det är spännande när det dyker upp saker som kan tänkas förändra vår omvärld på det sätt som en fungerande e-cat skulle göra. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names