Targeting Pod och Maverick

Started by MacLeod, March 01, 2011, 13:29:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MacLeod

Jag har problem med att använda TGP för att låsa ett mål och sen byta över till MAV och skjuta ner målet.
Att hitta målet med TGP klarar jag, sen misstänker jag att jag gör nått fel. Finns ju några olika modes man kan sätta den i på målet.

Iaf när jag byter över till MAV så verkar det som den tittar på något helt annat och det går inte att skjuta trots att jag gjort TMS forward long.

Använder första enkla instantmission när jag testar.
Har tittat på massa youtube-klipp och läst guider på simhq men jag får inte till det.

Om någon har lust att beskriva enklaste vägen att få detta att fungera och gärna varför man gör de olika stegen skulle jag bli glad.  :)

MacLeod

Nu har spenderat ytterligare en kväll med att svära över detta.  :)

Jag har läst lite till och lyckats komma så långt att jag kan skapa en SPI (har för mig det heter så) med TGP och sen slå över till MAV. Där kör jag chinahat forward long. Då åker kameran för mavericken till SPI. Problemet är att den inte låser på målet. Om jag gör lite slew åt höger för att sen köra tillbaka så börjar den vandra i takt med att planet rör sig, den fokuserar alltså inte samma plats som TGP gör. Och eftersom planet rör sig så är det ett rent helvete att få tillbaka den till samma punkt som SPI och samtidigt få den att låsa på målet. Känns lite som lotto. 4 av 5 gånger så har jag redan passerat målet och får börja om.

Hur kan jag få Mavericks kamera att fokusera på samma sätt som TGP?
Finns det inte någon möjlighet att avfyra maverick från TGP?

ft

Jag antar att du har uppgraderat till final? Den verkar vara lite snällare i Maverick-modelleringen än betorna.

Mavericksökaren är riktigt trickig. TMS aft short för ground stabilize är en nyckel. Använd den. Ofta. Sedan fwd short för att låsa på. Lite beroende på förhållanden kan det vara trickigt att få låsning på håll. Detta stämmer rätt bra med den verkliga roboten, enligt vad jag läst mig till. Det kan vara en god idé att ha två IR och två EO på balkarna så man kan välja utifrån förutsättningarna.

Ställ ner maverick slew rate i MAV-sidan i MFCD. 2.0 brukar vara lagom - 5.0 som är default är rätt högt.

Personligen tror jag att det är en helt felaktig implementering. Jag är övertygad om att sökaren skall vara rymdstabiliserad i normalläget, d v s peka i samma riktning oavsett hur man manövrerar. Det är inte avancerad teknik, och har inte varit det så länge som Mavericken har funnits. Alla gyrona finns där. Ground stabilize lär ta roboten ur detta läge till ett läge där den istället via sökaren låser på en punkt på marken, d v s aktivt förbigår gyrostabiliseringen.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Justin Case

Du har nästan lyckats lista ut allt själv!

När du kör chinahat fwd long, så skickar du "all sensors to SPI". Dock så vet inte roboten vad den tittar på eller att det är ett mål...
Ofta så räcker det att trycka TMS fwd short när du är inom räckhåll (beroende på väder, ljus etc) för att låsa. Om den ändå inte låser, utan börjar vandra i ett boresight-liknande läge, så kan du trycka TMS aft short för att markstabilisera robotens kamera.

Jag tror att det här stämmer men jag orkar inte öppna manual eller spel just nu.

Lycka till!

Edit: Ft hann visst före mig, ta lite av oss båda och se vad som funkar!

MacLeod

Så nära jag var ändå...  ;D

Nu fick jag till det. Tack så mycket för era tips, det var det som saknades.
Nu klarnade det lite också.

Men det är inte helt enkelt att få till det med mavericks, men med lite träning kanske man tom kan använda i ett mission.  ;)

Nu gäller det att öva samt att lära sig och bomba. Med CCRP träffar jag oftast. Men jag får nog öva en del på CCIP.
Upptäckte att jag får nog ändra lite på min knappkonfiguration på min x45. Det där med shift när det hettar till är ingen bra kombination.  ::)

Horizon

TMS och kinahattar och fan och hans moster. Betyder detta att jag måste skaffa HOTAS för att kunna lira speljävelhelvetet? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Baztid

Quote from: Horizon on March 02, 2011, 22:01:35
TMS och kinahattar och fan och hans moster. Betyder detta att jag måste skaffa HOTAS för att kunna lira speljävelhelvetet? :)

Ja de är exakt därför jag har paus... jag blir galen! Får inte till de så ja blir nöjd med mina G940.  >:(
Do you know how you can tell if there's a fighter pilot in the room?

.

Don't worry, he'll tell you.

Justin Case

Quote from: Horizon on March 02, 2011, 22:01:35
TMS och kinahattar och fan och hans moster. Betyder detta att jag måste skaffa HOTAS för att kunna lira speljävelhelvetet? :)

För att göra en lång historia kort, ja!