News:

No significant change

Main Menu

IL2: Cliffs Of Dover

Started by Justin Case, January 14, 2011, 11:31:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Baztid

Aha ja de var 69kr jag sÃ¥g som pris.. var tydligen inloggad  ;)
Do you know how you can tell if there's a fighter pilot in the room?

.

Don't worry, he'll tell you.

F16_Filur

Quote from: Obizzz on March 08, 2011, 23:01:21
Quote from: ctrl on March 08, 2011, 22:44:45
Tja, jag röstar med mina pengar... tyvärr blir det väl en negativ spiral, speltillverkarna tror att bortfallet av mina och mina likars pengar beror på piratkopiering och hittar på än värre skit varefter den skara jag tillhör växer....

Eller tror de att det beror på att simulatorer inte säljer och så görs det inte fler.

Ja, varför tror de det? På 90-talet släppte de stora påkostade boxar med tjocka manualer under rätt många års tid, så då måste businessen gått ihop eller hur? Vad jag stilla undrar är varför de villiga köpare som fanns då skulle lägga ner? Verkar inte rimligt, är man nörd på det här området lär man fortsätta köpa simulatorer, förutsatt att kvaliteten fortsätter vara hög. Så vad är det som egentligen hänt?

a) Nördarna har verkligen lagt ner och blivit färre
b) Branchen har blivit girig
c) Branchen styrs av paranoia och inbillar sig att man måste göra en massa kostnadsbesparande kompromisser, och även böja sig för vad man tror massan/marknaden vill ha, istället för att bara göra en mycket bra simulator.
d) Nördarna har i så stor utsträckning hemfallit till en kraftigt eskalerande piratkopiering att det blev kännbart redan de första åren av 2000-talet.

(självklart fattar jag att det även fanns ett marknadstänkande på 90-talet)

Mitt antagande är att samtliga köpvilliga nördar funnits kvar hela tiden, och att förändringen ligger i andra änden.

Oden

Köpte il2cod för ganska länge sedan men måste nog erkänna att jag har roligare i il2-46 och kan bara konstatera att jag flyger fler timmar där än i den nya, snygga, avancerade, fantastiska il2cod.

Nånting fattas känns det som, och jag hänger mig inte på buggar etc. (tror jag iaf).

Filurs utlägg är intressant. Jo en gång överöstes vi av simmar med 700 sidors manual och sanslös detaljrikedom men gick de projekten ihop sig? läs om F4 Falcon som KeyCat postade tidigare - undrar om inte många titlar gick med brakförslust nånstans.

Hursom tror jag storsläggor som counterstrike, COD och battlefield serien gjort att industrin har en annan förväntan på hur mycket pengar man "ska" dra in på en titel som får flygsimmar m.fl. att bli väldigt små poster i deras kalkylark.

Den skrikande adhd-massan har helt enkelt slagit ut oss från marknaden med ren kvantitet över kvalitet.

Om det skulle skapas två skikt, ett för 500kr vrålapa spel och ett annat skikt för 1500kr simluatorer - skulle vi haka på då? (kvaliteten på il2cod skulle naturligtvis inte accepteras i ett sådant skikt).

ft

Spelutveckling har blivit mycket resursintensivare också. Idag är det tio gånger så många som arbetar med ett spel som det var på Microprose-tiden. Tror simulatorerna var dyrare då också, framförallt i relativt pengavärde? 1500 kronor för kvalitetssimulatorer, a'la Microprose? Skulle nog hellre köpa färre bra simmar till det priset... men det skulle nog bli små volymer. Se Steel Beasts Pro PE.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Rivvern_

Efter att ha försökt få IL2 1946 att funka på en modern dator så gav jag upp. Beställde nu ett exemplar av IL2 COD för 69 spänn! :P

ft

Gött! Då kan vi roa oss i höstmörkret. Som först får inträffa om ett par månader. :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Rivvern_

Fanken! Inget spel i brevlådan... suck.

ft

"Beställde flygsimulator men fick spel vid leveransen"?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus