News:

No significant change

Main Menu

Windows 7 - vilken version?

Started by ft, January 09, 2011, 09:57:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Professional eller Ultimate?

32 eller 64 bitar?

Upgrade, OEM eller retail?

Ja, det är väl dags att inse att man blev totalblåst av m$ när man köpte Vista. Nu krånglar skiten också, så jag gav mig på att installera om... men när jag satt där tänkte jag att vafasen, skall jag ändå installera om kan jag lika gärna dra in Windows 7 när jag ändå är igång och få lite bättre prestanda samt få support igen. Det är ju som bekant lite tunt med det på Vista - operativet som m$ själva glömde.

För det första tror jag fortfarande inte tiden är mogen för 64-bitars, om man inte vill slåss med kompatibilitetsproblem? Såg att 64-bitsanvändare var utan vettigt TrackIR-stöd till häromveckan bl a? Sånt krångel orkar jag inte tas med. Är jag fel på den?

För det andra, vad ger Ultimate som inte Professional ger? BitLocker vore väl iofs kul att använda på USB-stickor... men nej, använder det inte idag med Vista Ultimate. Sannolikheten att hitta en annan dator som kan använda stickan då är väl låg.

Det roliga är väl att byter man från Vista Ultimate till Windows 7 Pro så blir det en clean install - går inte att göra en uppgradering vad jag förstår. Å femte sidan så har jag ingen lust att köpa en upgrade-version ändå. För det första blir det då två discar att klydda med om man vill blåsa om burken i framtiden, eller installera på ny burk. För det andra så kan jag låta min Vista Ultimate gå i arv inom familjen om jag inte kör upgrade.

OEM är en no-brainer... byter jag burk och det mot förmodan inte går att aktivera på den nya så kostar två OEM lika mycket som en retail. Jäkla märklig prisstrategi...

Lutar som ni förstår åt 32-bitars Pro OEM. Andra tankar och synpunkter?

Kanske läge att skaffa den där SSD-driven om man ändå måste göra en clean install...

Mvh,
  /Fredrik, less på pyttemjuk och fönster men utan reella alternativ

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Rivvern_

Du ska helt klart beställa en 64-bitars..! I ultimate retail ingår båda. Det är så mycket jag vet.

QuoteFör det första tror jag fortfarande inte tiden är mogen för 64-bitars, om man inte vill slåss med kompatibilitetsproblem
Jag har kört W7 x64 ett bra tag och det fungerar riktigt bra! Har inte stött på några problem värt att nämnas.

QuoteSåg att 64-bitsanvändare var utan vettigt TrackIR-stöd till häromveckan
Stämmer inte riktigt. Med Windows 7 så fungerar även x86 arkitekturen.

Om du orkar tycker jag att du ska ladda ner en "test" version av Windows 7 Ultimate och installera 64 bitars. Installera de program och drivrutiner du behöver. Då ser du snabbt att det fungerar. Du kan installera och köra i 30 dagar tror jag innan du behöver en nyckel. Tycker det är lite för mycket pengar för att man ska chansa! Och sen laddar du ner http://store.microsoft.com/help/iso-tool så installerar du W7 från en usb sticka.

Upgrade, OEM eller retail? Jag hade valt retail då jag byter hårdvara med jämna mellanrum.

Lupson

Jag kör 32-bitars Win7 Ultimate, mycket bra operativsystem. Men jag hade helt klart tagit 64-bitars om jag fått chansen att ändra mig. Stoppade härom dagen i 2 extra 1gb stickor, totalt 4gb, men endast 3.3 gb kan utnyttjas. Erfar att mina återkommande problem med ett visst uppdrag i Black Shark kampanjen (hänger sig ALLTID efter ca 15 minuter) beror på minnesläcka + dåligt med tillgängligt internminne.

Kör Win7 64-bit på jobblaptopen bredvid, har inte haft några som helst problem med att "32-bitars" program inte fungerat. Dessa installerar ju sig i allmänhet i "Program Files (x86)" eller vad det nu heter.

Fast - ärligt talat - duger inte Win7 Home? Vad är det man inte får i Home? Remote Desktop? Bitlocker? Om man har burken som spelburk tror jag Home duger gott?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ctrl

Jag har "redan" 3 SSD diskar, en första generationens OCZ vertex och 2 Intel 80GB G2. Intel G2 är fortfarande ett mycket bra val även om det kommit andra med kanske tom. bättre prestanda. På CES presenterades tydligen diskar som pressar sata6.0  :o

Jag rekommenderar alla att köra SSD som systemdisk. Jag köpte ytterligare en SSD till speldatorn för att även få plats med program på SSD. Om man inte bryr sig om oväsendet så rekommenderar jag en lite SSD för systemet och en 1,5 - 2TB disk för program mm.

Det kliar i fingrarna för att bygga ihop en helt ny burk med en Core i7 2600K som bas, då blir det ett försök att gå till W7 64bit. Men jag ska försöka hålla mig. Min nuvarande spelburk med C2Q9400 och GF 260 får faktiskt ArmaII att snurra med rätt snygga inställningar även i 1920x1200.
Control
87th Stray Dogs VFW


griffin

Jag kör ultimate 32 resp 64 på mina burkar. Funkar bra, och numera är det få drivisar/program som 64 inte klarar av. Och ofta funkar 32-bitarsversionen helt ok ändå.
Har du 3Gb eller mer bör du sikta på 64 bitar för att kunna använda minnet fullt ut.

Säg till om du behöver mer... konkret assistans än så. :)
snappahead