News:

No significant change

Main Menu

Bygga HTPC

Started by Horizon, January 04, 2011, 15:47:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

Bra bygglogg eller vad man ska kalla det!  ;)

När vi ändå talar om HTPC... Jag har ett stort behov av att få bilden från övervåning till tv:n på nedervåningen.

Kablar av typ VGA, HDMI eller motsvarande fungerar inte då avståndet blir för långt och det blir för mycket böjar.
Jag har sökt som en galning efter att skicka HDMI över tp-kabel men hittar inget vettigt. Framför allt inga recensioner. Finns det något trådlöst alternativ så är det väldigt intressant. Kravet är väl att kunna spela upp filmer med HD format. Ljudet är ju oxå något som måste transporteras. Smidigast vore över HDMI.

TIPS!!!!?

ctrl

Säkrast är HDMI kabel, billiga fungerande kablar upp till 15m finns... sen går det att förlänga med förstärkare och TP-kabel till flera 100m. WIFI duger inte ännu till FullHD men snart så.... :)
Control
87th Stray Dogs VFW


Rivvern_

Som jag skrev så fungerar det inte med enbart HDMI kabel utan behöver en TP extender. De jag har hittat kostar alldeles för mycket.

Horizon

Om vi säger att jag ska bygga i min gamla Coolermasterlåda och kan tänka mig begagnade delar för att komma undan så billigt som möjligt... vad behövs (ungefär) då? Någon som orkar ge förslag på någorlunda framtidssäkrade delar?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Här är en liten lista som bygger på ctrl's förslag:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/110628/horizon_htpc

Låda har jag (CoolerMaster WaveMaster).
Hårddisk lämnar jag utanför, tänkte köra XBMC från USB-minne och streama materialet från min NAS.
Tanken är att HTPC'n ska kunna spela HD-film (både från NAS och Blue Ray-skivor), visa bilder och spela musik.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Okej, är tillbaka på ruta ett igen. Hade ju tänkt mig en intern bluerayläsare i HTPC'n men fick reda på att XBMC inte lirar bluerayskivor och att man antagligen behöver windows med någon mjukvara samt ett grafikkort som stödjer HDPC. Då blir det genast dyrare igen... bleh...

Men... en kompis tipsade om det här:

http://www.plexapp.com/

Ser intressant ut, jag har ju ändå varit och kikat på en bluerayspelare från LG.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Nu kan jag inte hålla mig längre... vad ska du med blueray till? Vill du vara en rättshyvens människa så köp filmen på blueray men tanka sen och spela upp en DRM-fri fungerande version. Om jag så skulle få bluerayspelare och BRskivor gratis så skulle de inte användas  ::)
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Jag hyr ganska ofta film i filmbutiken, tro det eller ej. Har t.ex. tre dvd-filmer liggandes på vardagsrumsbordet just nu. Inception, The green zone och Predators. ;)

Sen är det inte särskilt kul att sitta på min stenhårda pinnstol framför min 17" 4:3-skärm och med endast stereoljud och se högupplösta filmer med jättestora svarta ytor uppe och nere... och när jag försöker komma på ett sätt att få ut bilden till 42-tummaren i vardagsrummet så blir det som ovan i tråden. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names