News:

No significant change

Main Menu

Bygga HTPC

Started by Horizon, January 04, 2011, 15:47:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Jag sitter och funderar och funderar och funderar...

Har suttit och kollat på en sån här > http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=466539

och en sån här > http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473945

men vetefaen alltså... Har hört att båda kan ha problem att streama över nätverket (har en NAS som jag tänkte ansluta till, antingen trådlöst eller via kabel om jag måste).

Nu råkar jag ju sitta på en gammal fin CoolerMaster-låda i aluminium som bara står och samlar damm. Tänkte att det kanske kunde vara en bra idé att bygga något i den, eller vad tror ni? Vad jag vill kunna göra är att se filmer på min 42" tv ute i vardagsrummet. Den ska kunna köra alla tänkbara filformat inklusive mkv-filer, högupplöst (1080) osv. Det är ju fint om den kan spela Blue-Ray-skivor, då kan jag hyra lite filmer också.

Blir det dyrt att bygga något i min gamla låda? Jag har ingen aning vad för hårdvara jag behöver. Kan jag få förslag och tankar?

Hade först tänkt köra xbmc från USB-minne i frugans laptop och sedan en VGA-kabel till TV'n, men upptäckte att BIOS i hennes dator är låst så det körde sig eftersom jag inte kan boota från USB-minnet. :(
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Kan egentligen bara tala av egen erfarenhet. Jag har sedan ungefär exakt ett år en Asrock ION 330HT. Kopplad till 42" FullHD plasma. Den kör jag Ubuntu + XBMC på. Den sväljer allt och hanterar 1080p inne i XBMC utan problem. Bestyckad med en 1.6ghz ATOM samt Nvidia 9400 har den inte kräm för annat än videouppspelning, spotify och enklare surf. Men det räcker ju i allmänhet rätt långt.

Nu släpptes nyligen en ny version av XBMC som nu ska funka bra även på Windows, innan var det lite strul med 1080p material och sånt. Det som strular lite på Linux är att köra HD-material i webbläsaren (flash). SVT Play funkar bra, men att streama >720p på YouTube i helskärm ser skit ut.

Det klart besvärligaste var att få den medföljande MCE fjärrisen att funka i Linux. Annars är det ju helt kostnadsfritt att köra Linux om man inte har en extra Windowslicens liggandes.

Om du vill återanvända ditt existerande chassi - det viktiga är att ha en modern grafikkrets som hårdvaruaccelererar video. Ser man till strömsnåla grejer har NVidia sin ION plattform, AMD släpper precis sin Fusionprocessor med GPU integrerat i processorn.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ctrl

Läs på Sweclockers, nordic hardware och Anand om nya Intelprocessorn med inbyggd grafik...


Vill du komma riktigt billigt undan så är det svårt att slå en dedikerad spelare, jag har en WDTV Live som jag är mycket nöjd med. Lirar nästan allt och kostar under 1000:- Jag kopplar den mot min NAS med TP kabel, HDMI till TVn och optisk kabel till stärkaren.... suveränt!
Control
87th Stray Dogs VFW


h.kan

Quote from: ctrl on January 04, 2011, 18:28:08
Läs på Sweclockers, nordic hardware och Anand om nya Intelprocessorn med inbyggd grafik...



AMD släpper i dagarna sina  4 fusion APUs dvs ihopbyggd cpu och grafik som kommer att springa i cirklar runt Intels Sandy Bridge, väl värt att avvakt ngn vecka o se hur detta släpp artar sig.

h.kan

Quote from: h.kan on January 04, 2011, 19:21:54
Quote from: ctrl on January 04, 2011, 18:28:08
Läs på Sweclockers, nordic hardware och Anand om nya Intelprocessorn med inbyggd grafik...



AMD släpper i dagarna sina  4 fusion APUs dvs ihopbyggd cpu och grafik som kommer att springa i cirklar runt Intels Sandy Bridge, väl värt att avvakt ngn vecka o se hur detta släpp artar sig.

edit sry lupson såg inte att du skrev det redan

Horizon

Aha, så ska det låta gubbar. Ska hålla ögonen öppna och se vad Intel och AMD kommer att ha att erbjuda.

ctrl: Är det en sån apparat som jag länkar till i min första post? Din mediaspelare alltså...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Ja precis en sådan, har haft den i över ett år nu.

Den har två USB-portar och jag kan köra 720p med DTS ljud utan problem från normala USB-minnen.

Den kan hantera Youtube men det är rätt tradigt utan ett tangentbord (Man ska kunna koppla in USB-tangentbord men det har jag inte testat.

Från nätverket flyter det fint, har haft några enstaka 1080p/DTS filmer som hackat men det kan ha varit dåliga kodningar. Filmerna ligger på min FreeNAS som tuggar på med nån strömsnål 2GHz core2duo variant.

Den klarar inte att spela rena råkopior av blueray-skivor men i övrigt tar den alla normala format. Numera spelar jag iofs nästan bara x264 med DTS ljud så det kan ha kommit format på sista tiden som jag inte testat.

Jag tycker att den är extremt prisvärd, inga rörliga delar som kan låta, liten med låg vikt och därmed lätt att placera, jag har den på plattTVn med endast sladdarna som håller den på plats.
Control
87th Stray Dogs VFW


ctrl

Jag har även en dator kopplad till TV/Stereo, men det är mest för att kunna köra Guitar Hero och liknande....
Control
87th Stray Dogs VFW