News:

No significant change

Main Menu

Trojaner, virus och annan Malware

Started by ctrl, November 11, 2010, 09:05:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

"Surfa säkert" är en sån där hatt som knugen har i din avatar? :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Intressant. Grannen kom in med sin dator. Den verkar rejält fistad. Men det kan lika gärna vara trilskande antivirus som trilskande virus. Men troligtvis det senare, eventuellt både och. Lyckades inte avinstallera det ickefungerande antivirusprogrammet (datorer med ickefungerande antivirus är troligtvis infekterade) enkelt och försök till att installera nya hänger sig eller bara inte funkar. Datorn startar om vid scanning av det jag tillslut lyckades installera (och även vid scanning av ett som körs från USB).

Lutar åt ominstallation. Antivirus kommer aldrig så långt som att de hinner hitta nåt, utom vid ett tillfälle då jag fick träff på Trojan.Win32.Shutdowner.ehz  Dock verkar det på beskrivningen som om det inte är enbart detta virus.

Antivirus som fanns först: Norman (skit!)
Provat antivirus som inte gick att installera ordentligt: Avast, AVG, Trend
Antivirus som gick tillslut: Eset Nod32
Antivirus från USB: ClamWin

Vad vill jag säga med detta? Egentligen inget, men jag hittade en bra sida - dock först efter att jag tagit bort manuellt:

http://kb.eset.com/esetkb/index?page=content&id=SOLN146

Eset har länkar till avinstallationsprogram för flera av de vanligaste antivirus. Bra att ha för framtiden, för uninstall verkar inte alltid funka...
snappahead

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names