Kommunikation med ATC

Started by Dejjvid, November 09, 2010, 22:47:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dejjvid

Hej,

Jag har noll koll på det mesta vad gäller kommunikation med flygledartornet.

Tex. när man begär 'takeoff clearance', så säger tornet, "take off at runway 9 Climb 300 QFE 28.43"
Hur man benämner banorna har jag full koll på. Men vad climb 300 exakt innebär, samt QFE 28.43 har jag ingen susning om. Q-koder vet jag i vilket sammanhang de används i. Men QFE relaterat till militär flygning har jag inte hittat något på.

Snälla hjälp mig! :)

Justin Case

QF-Erik är väl höjdmätarinställningen som ger dig en indikerad höjd över flygfältet. På marken innan start bör då höjdmätaren visa 0!

Climb 300...bra fråga. Flygnivå 300? Kurs 300? Hastighet 300?

Dejjvid

Men vad är det för idioti att ge QFE vid takeoff? Det borde man få vid startup clearance tycker jag. Men vad vet jag, jag är bara amatör :)

Och hur ställer man in sin altimeter om man får ex. QFE 28.43?

Justin Case

Det är nog mest för att bekräfta så att det inte har ändrats!

Jag gissar på att man skruvar på en knob på höjdmätaren och kanske nånstans på UFCn.

ft

I manualen heter den "pressure set knob" och sitter i höjdmätarens vänstra nedre hörn. "Altimeter setting" är väl annars den gängse termen. Går även att binda knappar till justeringen.

Man får QFE (för höjd över bantröskeln) alternativt QNH (för höjd över havets normalnivå, MSL) då man ges sin första höjdklarering. Samma sak på vägen ner om man flugit på levels - referenstrycket ges första gången man får en klarering till en höjd i fot.

"Climb xxx QFE YY.yy" betyder mycket riktigt stig till xxx med referenstryck YY.yy.

Säger de inte "cleared for takeoff" skall du stå kvar om jag inte missminner mig - det är en nyckelfras. ;)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Dejjvid

Så om det är climb 300, är det 300 eller 3000 fot?

ctrl

Jag har inte lyssnat på det själv, kan det vara så att de menar: Climb on heading 300?
Control
87th Stray Dogs VFW


Dejjvid

De säger och det står bara climb 300. Och startar jag på runway 9, så är heading 300 en bit bort. Men det kan ju iofs stämma :)
Men jag tror att de menar en höjd eller kanske 300 fpm.