Eagle Design's respons till CTD-buggen

Started by KeyCat, November 09, 2010, 17:02:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Jag har sedan i somras stångat huvudet med både ED (via e-mail) och dess moderatorer (via forumet) i en förhoppning att de skulle bekräfta och fixa denna minneshanteringsbug som introducerades med de senaste patcharna för både FC2 och DCS:BS i Maj.

Nu ~6 månader senare tog jag kontakt med dem igen och fick följande respons från ED (saxat ur deras respons)...

Quote
...
Constant CTD in multiplayer is an extremely rare bug. It's so rare, that it's possible to conjecture the cause to be outside of FC2.
...

Av de jag flugit med här på NOSIG vet jag att vi är 4 stycken (jag, Salsam, Red One och Horisonten) av total ~8-10 som har problemet när vi lirar på MP servrar med många spelare, finns även fler i deras forum som har problemet.

Om de kallar detta "extremely rare" och pekar på våra system så vet jag inte vad jag skall tycka om deras support. Min slutsats blir att Eagle Design är djävligt ovilliga att patcha sina produkter så beware!

/KC

>> It's all about teamwork! <<

griffin

Låter kort och gott som de inte kan reproducera felet.
Som utvecklare vet jag hur svårt det är att felsöka utan ett fel utan bara vad folk berättar.
Men som kund vet jag hur fullständigt ointressant det är att höra att ett fel inte kan åtgärdas för att de som orsakat felet inte ser det. Lös uppgiften! Typ.
snappahead

KeyCat

#2
Japp nog är det så griffin men om vi är 4 av 8 som råkat ut för det här och vår gemensamma nämnare är 32-bit OS borde det inte vara så svårt för dem att sätta upp ett par äldre datorer men misstänker att de flest dev's och "fanboys" sitter med 64-bitars nu. Eftersom jag kan reproducera CTD'n 100% av ggr i både SP/MP har jag erbjudit mig att testa men de har inte varit intresserade överhuvudtaget.

Orsaken till ovanstående "rant" är inte bara den irriterande CTD-buggen för när jag började tänka efter så har ED alltid varit djävligt dryga och besvärliga med sina patchningar ända sedan LOMAC 1.0 tiden.

Hur som helst, jag börjar få mina misstankar om exakt vad det kan vara men har lite problem att verifiera det pga StarForce. Beror problemet på vad jag misstänker så tar det dem ~10 minuter att fixa - under förutsättnig att de vill fixa det! Stor chans att jag har fel dock men värt ett försök när tid ges...

/KC

>> It's all about teamwork! <<

griffin

Jepp. Jag vet att de varit rätt kinkiga. Sånt är tråkigt, att ha en bra relation till sina kunder är ganska viktigt...
snappahead

KeyCat

#4
Någon vass Win32 programmerare som vet om det är möjligt att toggla LAA (Large Address Aware) flaggan efter en applikation är laddad i RAM med någon utility/hack?

LAA anges i header fältet men pga StarForce kan jag inte använda normal metod med EDITBIN för att stänga av LAA för StarForce detekterar att filen blivit ändrad.

Quote
LAA bit enabled:
----------------

File type: WINDOWS EXECUTABLE

File Header:
 Machine:                       0x014C (Intel x86)
 Number of Sections:            10
 Time Date Stamp:               0x4BE3CE15 (2010-05-07 09:23:49)
 Pointer to Symbol Table:       0x00000000
 Number of Symbols:             0
 Size of Optional Header:       0x00E0 (224)
 Characteristics:               0x012F <-------------------------- Flags


LAA bit disabled:
----------------

File type: WINDOWS EXECUTABLE

File Header:
 Machine:                       0x014C (Intel x86)
 Number of Sections:            10
 Time Date Stamp:               0x4BE3CE15 (2010-05-07 09:23:49)
 Pointer to Symbol Table:       0x00000000
 Number of Symbols:             0
 Size of Optional Header:       0x00E0 (224)
 Characteristics:               0x010F <-------------------------- Flags

/KC
>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

#5
Ingen?

Känns lite fel att som betalande kund behöva ta till en fulkopia och riskera bli nerlusad med annat skit för att testa min teori men verkar som det är enda alternativet för jag har inte funnit något när jag Googlat...

/KC
>> It's all about teamwork! <<

Horizon

Jag kan tyvärr för lite om sånt där för att hjälpa till. Jag är verkligen en "end user". =/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

KeyCat

Gör en image innan jag testar och backar sedan tillbaks efter test med fulkopian. Nu skall jag bara finna tid och motivation...

/KC

>> It's all about teamwork! <<