Author Topic: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail  (Read 4994 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
« Reply #8 on: November 12, 2010, 12:03:24 »
Apropå wingman tog jag en tur i "Georgian Oil War" igår kväll. Wingman ville givetvis inte bekämpa något trots massor av gosiga mål inom skotthåll. Lyckades dock få honom att göra nytta på ett sätt: Jag valde "Flight" och sen "Engage" och slutligen var det väl "Primary mission and rejoin" (På F6 eller F7 tror jag). Då drog han iväg mot huvudmålet (och blev nedskjuten omgående), men jag tror han faktiskt var förmögen att bekämpa något. Kan det vara så lurigt att ED infört någon slags AI-grej hos Wingmen så dom medvetet sparar vapenlast till "primary objective"? Riktigt korkat i så fall, LV-enheter vill man ju bekämpa om dom är i vägen etc.

Uppdraget gick mycket bra, första målgruppen av två bekämpades. Sen kom jag för nära grupp två och fick en SA-16 i stjärten av en Manpad jag missat :-(

F.ö. undrar jag om inte Manpads / IR-missiler modellerats rätt realistiskt, tycker påfallande ofta Manpads inte skjuter när man har fronten mot dem, men vänder man på helikoptern och på så vis ökar sin IR-signatur så "får dom låsning" och skjuter. Kan det stämma? Å andra sidan ser ju utblåsen på Ka-50 ut att vara riktade åt sidorna snarare än rakt bakåt?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
« Reply #9 on: November 17, 2010, 11:27:37 »
Hann ta två korta turer igår kväll mellan tvättmaskiner och barngråt.

Fick mitt första nattuppdrag. Då jag inte vet om det finns NVG fick jag i stort sett flyga helt på instrument fram till mitt målområde, som ett visst klockslag skulle lysas upp. Hann till min IP precis i tid och pekade nosen mot målområdet enl. Abrisen. En Su-25 meddelar att denne är på väg in och helt plötsligt drar ett stort gäng lysbomber igång över målområdet och visar massor med fina mål för min Shkval. Hann väl bekämpa ca 3 mål under första lysperioden, sen blev det mörkt igen. Su-25:an tog ett varv till och släppte ytterligare ett gäng lysbomber som förvandlade målområdet från natt till dag. Mycket coolt!

(Sen kom jag för nära en ZU-23 och blev nedskjuten, men det är en annan femma)

Mvh Vortex
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Dejjvid

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 55
    • ICQ Messenger - 634639358
    • View Profile
Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
« Reply #10 on: November 17, 2010, 11:34:02 »
Vi måste ta ett seriöst lir någon kväll. Ju fler desto bättre :) Finns inget roligare än att flyga flera stycken och sprida död, skräck och förintelse. Det räcker med att avsätta 2-3h.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
« Reply #11 on: November 17, 2010, 18:56:13 »
På fredag eller lördag ska jag bygga öl och dricka dator med en kompis, så på fredag eller lördag är jag ledig. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
« Reply #12 on: November 19, 2010, 13:11:43 »
Funkar faktiskt rätt hyfsat att skicka mål till wingmen via datalänken. Men jag tror man måste vara grymt noggrann när man designerar målet, ibland verkar AI:n tro att dom skall flyga till målet istället för att skjuta på det...

Fast AI:n behöver lite programmerar-kärlek, nu är dom högst självmordsbenägna. Att ligga och smyga och pricka in sina Vikhrar på > 5 km är tydligen inget alternativ. Det blir lätta brigadens anfall varje gång.

Får se om jag kan komma ifrån nån kväll i helgen för lite gott helikopterflygande.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
« Reply #13 on: November 19, 2010, 20:06:31 »
Lupson, det finns en bra videotutorial kring hur man använder datalänken till sin wingman. De går steg för steg genom hur man skickar honom via waypoints till en specifik attackposition och sedan ger de honom mål att bekämpa, ex. luftvärn. Ska se om jag kan hitta videon.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
« Reply #14 on: December 07, 2010, 19:40:52 »
Kom för första gången på ett par veckor upp i luften igår kväll. Ett par riktigt schyssta kampanjuppdrag hanns med. Skulle bl.a. stoppa en amerikansk offensiv över en flod. Mängder med M1A2 som avancerade över en bro och in mot de rödas linjer. Riktigt tufft att stoppa dom med (1) usel wingman och (2) bara 12 Vikhrar. Det fanns en FARP markerad i ABRIS som några Mi-24 startat ifrån. Jag flög dit och landade. Men att be maintenance om nya vapen funkade inte. Flög hem, men det verkade inte funka på hemmabasen heller.

Frågan lyder: Vet ni om det som regel går att göra rearm i Single-player kampanjerna?

F.ö. blev jag nedskjuten av en F/A-18. Ytterst osportsligt. Hämnades senare på en AH-1:a som försökt pricka mig med TOW:s. Med kanon, muhahaha!!!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: AI wingman i "Georgian Oil War" - epic fail
« Reply #15 on: December 07, 2010, 21:51:06 »
Bytte du radiokanal till "ground crew" när du försökte få ny beväpning på FARP'en?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names