News:

No significant change

Main Menu

Läsvärd blogg

Started by Vitus, November 08, 2010, 09:51:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vitus

Hittade en blogg som till vissa delar har DCS: A-10C i sig.

http://www.kriegsimulation.blogspot.com/

/Vitus

Vitus

Hittade en intressant länk i nämnda blogg. Så att ni inte missar den, för mig var den mycket läsvärd.

http://ehfc.net/AngleOfAttack.pdf


Justin Case

#2
Kul läsning, förutom några detaljer.

QuoteThe angle of attack determines your airspeed
Och
QuoteFrom a selected angle of attack (and thereby airspeed) you can climb, descend or fly level by adjusting power

Det är nog lättare att se det som att man håller en viss fart i stig och sjunk och istället justera nosläge eller thrust.

Nu har jag inte flugit DCS A-10C än så jag vet inte vilken fart som passar bäst att stiga i, med tanke på vertical speed kontra ground speed (vi vill stiga men även komma fram också)

Exempel, säg att vi flyger i 220kts och plötsligt vill vi stiga från 2000 fot till 10 000 fot ganska fort. Ett bra sätt då är att ge så mycket gas vi kan, beroende på wingmans kanske, och sedan höja nosen så att farten inte minskar eller ökar. På så sätt kontrollerar vi farten med hjälp av nosläget och vår stighastighet får bli vad den blir.
Man kan använda sig av samma metod på vägen ner, fast då bara dra av till tomgång eller en annan passande thrust setting så att 2an inte glider förbi!

QuoteThe airplane will point its nose down or up depending on your throttle setting.

Ja fast nej. Nosläget beror på farten, som vid en given AOA ger olika mycket lyftkraft. Visserligen beror farten på gasen men det blir jobbigt att tänka så. Pitch for picture and thrust for speed.

Han har däremot en poäng när det gäller fuel flows och endurance.

QuoteAfter a long commute to the kill zone, you may be arriving with a Hog trimmed for something else than a gun run. This may not kill you but the aircraft will be heavy to maneuver. In case of doubt, neutralize trim before the bomb/gun run.

Jag håller med men vill bara tillägga en sak, trimma hela tiden ifall det inte redan görs!

Edit:
Ok jag hittade mer som jag stör mig lite på.

Quote
If you are one of those flight simmers who think that the throttle controls airspeed and that the stick controls climb or descent rate, you need to go back to flight school.

Believe me, back when I started flight simming I wish somebody would have been as blunt as I am being with you right now. My flying was a continuous phugoid, an unruly struggle of chasing the vertical speed indicator without knowing what the f**k I was doing.

Det är så här man flyger när man har thrust i andra lägen 0% eller 100%.
Säg att vi vill stiga med 1000 fot per minut. Det första man gör då är att höja nosen till ett läge där man tror sig få den tänkta vertikala farten, man kan till och med sätta flight path vectorn nån grad ovanför horisonten där man tro sig uppnå önskat resultat.
Självklart så kommer man inte pricka 1000fpm utan kanske hamnar på 1130 istället, då sänker man nosen en aning och finjusterar.

En annan effekt som uppstår är ju att farten minskar, detta motverkar vi genom att öka gasen en aning samtidigt som vi höjer nosen.
Även detta görs från höften men vi bevakar farten och ser vad som händer med den och justerar även gasen för att hålla den fart vi önskar flyga i!

Det är när vi drar spaken bakåt och ökar vår anfallsvinkel (AOA), vilket ger ökad lyftkraft, som nosen rör sig uppåt.
Det är viktigt att förstå vad som händer med AOA och att det är anfallsvinkeln som är för stor när vi stallar, inte farten som är låg.
Däremot förstår jag inte hans praktiska resonemang när det gäller AOA.

Oj va mycket trams jag har skrivit här men vad gör man inte när man har tråkigt på ett hotellrum i ett regnigt England.  :police:

Justin Case

Förlåt mig Vitus för att jag dödade din tråd...

Vitus

haha ja det här ska du få för vid ett senare tillfälle..  ;)


Horizon

Haha, JC, leg. tråddödare. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Justin Case