Läsvärd artikel om bl.a. E1 - "ÖB's klubba"

Started by Horizon, November 05, 2010, 18:02:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

I senaste numret av Pennan & Svärdet frÃ¥n SMB finns en helsida om boken Ãâ€"B's klubba - Flygvapnets attackeskader under kalla kriget. Blev intresserad, googlade lite och hittade följande läsvärda artikel:

http://www.foi.se/FOI/templates/Page____545.aspx

Funderar på att önska mig ovan nämnda bok i för tidig julklapp. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Hittade även den här:

http://www.foi.se/FOI/templates/Page____807.aspx

Det är inte en historia man hört om värnpliktiga som börjat blöda näsblod när de skjutit grg.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Kan man fÃ¥ licens för en sÃ¥n där GRG?  ;)

Pennan & Svärdet är en farlig tidning. Första steget mot miljonen är att säga upp prenumerationen.  :)

Jo, det var en bra artikel. Man kan ju förstå om de ville sadla om till trafikpiloter på den tiden.

QuoteBombfällning var en fråga om sekunder innan luftvärnet kunde fånga in planen. Allt detta övades och det övades på ett sådant sätt att dagens piloter, enligt Göran Tode, tvivlar på att det går att flyga på detta sätt.

- Lysbombsfällning var det kusligaste jag var med om. Då flög fyra plan mot fienden och ett plan bröt ut och fällde lysbomber bakom fartygen. De övriga tre skulle sedan anfalla. Vi kom där i nattens mörker och försökte se fartygens silhuetter mot det svarta vattnet. Samtidigt hade vi en rad lysbomber som lyste i ansiktet. Och så skulle vi göra det vanliga bombanfallet.

Vid mörkerflygning flög fyra plan så att det bara var en spännvidd som skiljde.

- Vi satt och följde de andra planens positionsljus ute på vingspetsarna. Det var de enda man såg. Hela tiden rörde sig planen i formeringen, men man fick inte parera för mycket för då var risken stor att den som flög ytterst blev avhängd. Och då blev han helt plötsligt ensam. De två så kallade tvåorna i varje fyrgrupp hade varken radar eller navigatör. Pengarna räckte helt enkelt inte. När Lansen kom i slutet på 1950-talet fanns det heller inte längre någon tradition i flygvapnet att ha navigatörer.

Militärflygning under 1960-talet var ett högriskyrke. Vissa år omkom över 20 förare och navigatörer. Göran Tode var med om flera tillbud, men klarade sig.

- I förhållande till min sammanlagda flygtid var min överlevnadschans som att spela rysk roulette med två skott i magasinet, konstaterar han.

Horizon

Ja det var verkligen andra saker på den tiden. Dels kan man ju konstatera att de kommit en bit när det gäller flygsäkerhet, men samtidigt var man ju tvungen att öva på det sättet eftersom det var vad man hade och risken för en skarp situation var överhängande. Tror nog att man även idag skulle ändra övningsrutiner till lite mer riskabla saker om det verkligen började hetta till. Kanske inte som på 50-60-talet, men ändå...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names