Author Topic: Göteborg Aero Show  (Read 4337 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Göteborg Aero Show
« Reply #8 on: August 26, 2010, 20:14:23 »
Det verkar om inte annat bli bättre väder på söndagen. :) Jag är där på söndag som sagt, på lördag hjälper jag en vän att flytta.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Göteborg Aero Show
« Reply #9 on: August 29, 2010, 20:26:10 »
Kort rapport: Rolig flygdag med smått och gott som avancerat segelflyg, 5 ship Tiger Moth (häftigt), Su-29, Vampire, Hawker Hunter, Tunnan, Lansen, Draken, Gripen, F-16 (dansk), PC-7 Team från Schweiz (duktiga!), Sk-16 Tummelisa, Blériot, Bulldog, Frecce Tricolori (jäkligt duktiga!), överflygning med TP 84, hkp 15, hkp 5 och 6 m.m.

Vädret bjöd på det mesta. Först moln och lite kyligt, sen ösregn, blåst och svinkallt, sen värmande sol som avslutning på dagen.

Nördfaktorn var hög då polaren också har militärintresse. Jag tog chansen att prata mycket med piloter och andra uniformerade herrar och damer. Flyg i all ära men roligast var nog den "privata" förevisning jag fick av både CV9040 och Strv 122. Killarna från P4 tog sig tid att svara på alla mina frågor och jag tog god tid på mig när jag provsatt alla "stolar" i båda fordonen. Pratade en stund med en kille som nyss roterat hem från Afghanistan och han berättade att de var väldigt nöjda med CV9040 där nere. Fi hade gjort några försök att attackera dem men märkte snabbt att man inte muckade med en 40mm Bofors automatkanon med 3P-ammunition... Vagnarna hade rullat många mil (ca. 700) och man gör normalt en stor översyn vid 1000 mil, så de används flitigt. Även andra nationer där nere är imponerade av Stridsfordon 90 enligt killen jag pratade med.

Strv 122 är ju en riktigt best! Fetstor, fetstark och fetfarlig ser den ut. Mest slående var att förarens plats var så rymlig jämfört med likkistan man halvlåg i som förare i 90'an. Det gäller verkligen att man inte har anlag för klaustrofobi när man åker stridsvagn eller stridsfordon. Enda någorlunda rymliga platsen i Leoparden är laddarens plats.

Är fortfarande besviken över att jag inte fick åka stridsvagn i lumpen. Ryckte in i juni 1996 då Leoparderna var rätt nya, men hamnade i REMF-trupperna då synen inte räckte till stridsvagn eller stridsfordon. Hade siktat på skytt eller vagnchef på 122'an, men fick nöja mig med att köra 245'a med tungt släp (doh!). Sa upp mig efter ett par månader och blev brandman istället, inget dumt byte. :)

Ägnade även lite tid idag åt Robotsystem 97, 70 och 23. Bamse är verkligen häftig. I stort sett allt ryms i en enda liten vagn (målföljningsradar (heter det så, Salsam?), eldledning och lavett). Ett jäkla drag i de robotarna när de lämnar lavetten med en utgångshastighet på nästan 1000 meter i sekunden och sedan håller den farten upp till 15 km höjd. Vrooom!

Sen vart det såklart också hamburgare, läsk, muffins och glass. En finfin dag. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2776
    • ICQ Messenger - 8955231
    • MSN Messenger - moriarty_@hotmail.com
    • View Profile
    • Zon3.se
    • Email
Re: Göteborg Aero Show
« Reply #10 on: August 30, 2010, 09:46:10 »
Verkar som du haft det bra då. :) Ägnade helgen åt att bära kubb och köra motorsåg tills musklerna skakade. Nu värker de endast ;)

Frecce, det hade varit kul att se. Dansken, gjorde han nåt trevligt? Lika vasst som Nederländerna brukar vara? PC-7-teamet, är det de där svarta?
snappahead

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Göteborg Aero Show
« Reply #11 on: August 30, 2010, 11:48:23 »
Draken kör mer och mer avancerat tycker jag, även om det inte går att jämföra med moderna jaktplan och deras uppvisningar. Han gjorde tyvärr ingen "kobra" eller annat kul, men några högfartspassager och svängar där han drog lite höga G blev det iaf.

Dansken körde en rätt "vanlig" F-16-uppvisning. Jag brukar ha svårt att se om det är särskilt speciellt med det planet. När jag tidigare sagt att det var rätt modest har jag fått på tafsen av andra här som tyckte att det var imponerande och avancerat. Han lät rätt mycket hur som helst. :)

PC-7-teamet är röda och lite vita. Speakern talade hela tiden om "Swiss Precision", men jag såg allt hur några av dem hade svårt att hänga rätt i formationerna då och då... ;)

Häftigaste manövern stod en kille från Frecce Tricolori. Han kom i hög fart rakt mot publiken och rollade 90 grader och buntade sedan rakt åt sidan och drog -3,5 G genom hela svängen innan han "dök" uppåt och sedan rollade rätt igen. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names