Kort rapport: Rolig flygdag med smått och gott som avancerat segelflyg, 5 ship Tiger Moth (häftigt), Su-29, Vampire, Hawker Hunter, Tunnan, Lansen, Draken, Gripen, F-16 (dansk), PC-7 Team från Schweiz (duktiga!), Sk-16 Tummelisa, Blériot, Bulldog, Frecce Tricolori (jäkligt duktiga!), överflygning med TP 84, hkp 15, hkp 5 och 6 m.m.
Vädret bjöd på det mesta. Först moln och lite kyligt, sen ösregn, blåst och svinkallt, sen värmande sol som avslutning på dagen.
Nördfaktorn var hög då polaren också har militärintresse. Jag tog chansen att prata mycket med piloter och andra uniformerade herrar och damer. Flyg i all ära men roligast var nog den "privata" förevisning jag fick av både CV9040 och Strv 122. Killarna från P4 tog sig tid att svara på alla mina frågor och jag tog god tid på mig när jag provsatt alla "stolar" i båda fordonen. Pratade en stund med en kille som nyss roterat hem från Afghanistan och han berättade att de var väldigt nöjda med CV9040 där nere. Fi hade gjort några försök att attackera dem men märkte snabbt att man inte muckade med en 40mm Bofors automatkanon med 3P-ammunition... Vagnarna hade rullat många mil (ca. 700) och man gör normalt en stor översyn vid 1000 mil, så de används flitigt. Även andra nationer där nere är imponerade av Stridsfordon 90 enligt killen jag pratade med.
Strv 122 är ju en riktigt best! Fetstor, fetstark och fetfarlig ser den ut. Mest slående var att förarens plats var så rymlig jämfört med likkistan man halvlåg i som förare i 90'an. Det gäller verkligen att man inte har anlag för klaustrofobi när man åker stridsvagn eller stridsfordon. Enda någorlunda rymliga platsen i Leoparden är laddarens plats.
Är fortfarande besviken över att jag inte fick åka stridsvagn i lumpen. Ryckte in i juni 1996 då Leoparderna var rätt nya, men hamnade i REMF-trupperna då synen inte räckte till stridsvagn eller stridsfordon. Hade siktat på skytt eller vagnchef på 122'an, men fick nöja mig med att köra 245'a med tungt släp (doh!). Sa upp mig efter ett par månader och blev brandman istället, inget dumt byte.
Ägnade även lite tid idag åt Robotsystem 97, 70 och 23. Bamse är verkligen häftig. I stort sett allt ryms i en enda liten vagn (målföljningsradar (heter det så, Salsam?), eldledning och lavett). Ett jäkla drag i de robotarna när de lämnar lavetten med en utgångshastighet på nästan 1000 meter i sekunden och sedan håller den farten upp till 15 km höjd. Vrooom!
Sen vart det såklart också hamburgare, läsk, muffins och glass. En finfin dag.