News:

No significant change

Main Menu

Men vaffan Telia

Started by Horizon, July 31, 2010, 21:05:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Nu har de lagt ner mitt grymt stora webutrymme på 10 MB så jag inte längre kan lägga upp små bilder o dyl. Tydligen slutade de med den tjänsten vid årsskiftet men har låtit material ligga kvar till och med den 1 juli. Nu behöver man bara betala drygt 160 kr/mån för samma tjänst. Vilket jävla ocker.

Jag som bara hade positiva saker att säga om Telia innan. Hrmm... >:(
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

granQ

haha, 10 mbit? det fick ju vi när vi skaffade telia med modem, 33.6..om jag minns rätt så fick vi faktiskt 50 mb totalt när vi fick extra epost adresserna också.

Trodde följt med lite där.. antingen ger man sina kunder lite eller skiter man i det tycker jag.

Rekommenderar köpa en router som du kan plocka in en hårddisk till via usb. Så får du tillgång till bilder smidigt.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Horizon

10 megabyte. ;)

Jag vill alltså kunna lägga upp bilder för att visa andra över Internet. Typ klistra in en länk till bilden i ett msn-meddelande, eller klistra länkadressen i en forumpost. Gissar att det inte är det du tänker på, eller? Förstår inte hur jag skulle få det att funka med en router, hårddisk och dynamisk IP.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Quote from: ft on August 12, 2010, 20:39:21
http://imageshack.us/

Är det någon hake med den sidan? Ger man bort rättigheterna till bilderna eller nåt sånt? Det vill jag nämligen inte. Vore även bra om inte vem som helst kunde komma åt dem utan att veta en specifik webadress som när jag hade min Teliasida.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Slammer87th

#5
With a medium size fire axe in the spine i'd say youÃ,´ve got more important things to worry about than image storage  ;D

Förutom gratis alternativen som fotobucket, imageshack m.fl. så finns alternativet att hyra en egen plats och då menar jag inte av Telia för 160:- i månaden, eller som GranQ säger att ha det i egen burk!

För det konkreta behovet du beskriver så funkar gratisplatserna alldeles utmärkt! Nästa alternativ är en egen webbplats där jag bara har gott att säga om danska one.com  För 144:- om året får du 3Gb lagringsutrymme. Dom har färdig tjänst  för bildhantering med album m.m. sm administreras från webbgränssnitt. Utöver webbhotellet så kostar ett eget domännamn mellan 50 och ca 100:- om året. Jag har själv haft webbplats hos dom i snart tio år!

Med storleken på bilder idag och om man vill ha ett primärt utrymme för att lagra alla sina orginal och samtidigt kunna göra valda bilder eller album åtkomliga via nätet så rekommenderar jag som GranQ säger en disk kopplad till router med rätt funktionalitet (typ fotoalbum) eller ännu hellre en NAS (network attached storage) (ja, jag vet att  en disk kopplad till rätt router blir en NAS  :argue: men dedikerade NAS:ar ger sannolikt bättre funktionalitet och möjlighet till högre säkerhet som spegling och högre RAID nivårer beroende på antal diskplatser) d.v.s. disklåda med en strömsnål liten server som administreras via ett enkelt webbgränssnitt. Jag stod och vägde mellanatt sätta upp en server hemma eller en NAS men valde att satsa på en NAS för att jag bedömde det som mycket mindre jobb! Jag har bara erfarenhet av Synology och är jättenöjd med både funktionalitet och drift. Min har snurrat i drygt tre år med två 750Gb diskar i, idag hade det blivit större diskar! Förutom att den utgör lagringsplats för foton m.m. så fixar den även all nedladdning av torrenter utan att jag behöver ha någon dator igång. Fram till dess att Spotify tog över så var den även musikserver. Synologys billigaste kabinett kostar 1250:- men det är med en diskplats och jag hade i så fall definitivt gått upp till deras minsta med två diskplatser för 1800:-. Sen är det bara att stoppa i en eller två SATA-diskar beroende på behov m.m. och åka.

Att komma åt tjänsterna från nätet även om du har dynamisk IP löser man lätt med en gratis DNS-tjänst som t.ex. DynDNS. Många routrar liksom t.ex. synology NAS:ar har stöd för att automatiskt uppdatera DNS-tjänsten om du får en ny IP-lease från din internetleverantör. Samma sak kan skötas med ett litet klientprogram men då kräver det att du har server eller PC igång alltid hemma.

griffin

Jag kör egen burk med dyndns och egen webserver. Men om det är att rekommendera vettefan. För att få en sådan burk någorlunda säker krävs lite meck. Inget oöverstigligt men att bara installera närmsta amp-stack  utan att konfa är ju inte helt säkert utan handpåläggning. Det logiska alternativet linux kräver ju att man tycker det verkar attraktivt.

Nej, skall du lägga en peng i månaden rekommenderar jag nog ett webhotell. Då får du plats att lägga lite filer, och du kan ha blogg, hemsida och fans moster med några enkla klick. One är stort, många ogillar det men icke desto mindre är det billigt och funkar bra för enklare ändamål. Har kört det i flera år nu och det funkar klockrent. Då får du eget domännamn med. Det finns självklart andra. Jag skulle, om detta verkar vara intressant, kolla följande (i den ordningen):

www.one.com
www.surftown.se
www.cliche.se
www.binero.se

Vill du köra amp på egen burk (populär förkortning av Apache+MySQL+PHP/Perl - WAMP för Windows, LAMP för Linux) hojta till så hjälper jag dig.
snappahead

bALoO

Picasas webbalbum kanske är ett alternativ? 1G lagringsutrymme utan kostnad. Behöver du mer så kostar 20G 5$ om året.
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970