News:

No significant change

Main Menu

Golf R och lite allmänt tekniksnack

Started by F16_Filur, July 15, 2010, 09:20:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Kul, men ovanför min nivå.  :) Gör de inte oljebyten på servicen - 1500, 3000, 6000 mil osv?

Nya bud igen

Quotehttp://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !

Yeah - But ... 
the owner's manual says to break it in easy ...

Notice that this technique isn't "beating" on the engine, but rather taking a purposeful, methodical approach to sealing the rings. The logic to this method is sound. However, some will have a hard time with this approach, since it seems to "go against the grain".

The argument for an easy break-in is usually: "that's what the manual says" ....

Or more specifically: "there are tight parts in the engine and you might do damage or even seize it if you run it hard."

Consider this:
Due to the vastly improved metal casting and machining technologies which are now used, tight parts in new engines are not normal. A manufacturing mistake causing a tight clearance is an extremely rare occurrence these days. But, if there is something wrong with the engine clearances from the factory, no amount of gentle running will fix the problem.

The real reason ???
So why do all the owner's manuals say to take it easy for the first
thousand miles ???

This is a good question ...

Q: What is the most common cause of engine problems ???
A: Failure to:
Warm the engine up completely before running it hard !!!

Q: What is the second most common cause of engine problems ???
A: An easy break in !!!

Because, when the rings don't seal well, the blow-by gasses contaminate the oil with acids and other harmful combustion by-products !!

Ironically, an "easy break in" is not at all what it seems. By trying to "protect" the engine, the exact opposite happens, as leaky rings continue to contaminate your engine oil for the rest of the life of your engine !!

QuoteOljebyte

http://www.yttermera.se/motor/bilist/oljebyte.html

Instruktioner för kvinnor:
Kör in till Bilfixarna när du har kört 1500 mil sedan förra oljebytet.
Drick en kopp kaffe.
En kvart senare skriver du en check och lämnar verkstaden med ett väl underhållet fordon.

Instruktioner för män:
Kör till Biltema och betala 500 kronor för olja, oljefilter, saneringspulver för att suga upp oljan du spiller ut, handrengöringskräm och en ny Wunderbaum.
Du upptäcker att din spilloljetank är full. Istället för att köra tillbaka till Biltema för att lämna spilloljan och be dem ta hand om den, gräv en grop i din trädgård och töm oljan där.
Öppna en öl och drick upp den.
Hissa upp bilen med domkraften. Spendera 30 minuter med att leta efter något ställe att sätta domkraften på.
Leta upp din pallbockar, de finns nog under grabbens lådbil.
Öppna en ny öl och drick upp den i ren frustration.
Placera oljetråget under oljepluggen.
Leta efter en fast 24 millimeters nyckel.
Skit i det och ta en skiftnyckel istället.
Skruva bort oljepluggen.
Tappa ner pluggen i den varma oljan som nu hamnat i tråget, få varm olja på dig själv.
Torka av dig.
Drick en öl till under tiden som oljan rinner ut.
Leta efter din oljefilternyckel.
Skit i det. Ta en skruvmejsel och kör igenom filtret och skruva väck det.
Öl.
Din kompis kommer, drick upp de sista ölen ihop med honom och besluta dig för att fortsätta i morgon.
Nästa dag. Ta bort det fulla oljetråget som står under bilen.
Häll saneringspulver på oljan du spillde ut under tiden du genomförde steg 18.
Öl? Nej, de drack jag ju upp igår.
Gå ner till 7-eleven. Köp fler öl.
Sätt dit det nya oljefiltret och glöm inte att lägga på en tunn hinna med olja på packningen först.
Häll i den första litern olja.
Kom ihåg pluggen du tog bort i steg 11.
Skynda dig att försöka hitta pluggen i tråget.
Skynda dig att sätta i en ny plugg i hålet så att inte den nya oljan rinner ut.
Halka med skiftnyckeln och slå dina knogar blodiga mot chassit.
Banka huvudet mot liggunderlaget.
Börja svära.
Släng iväg skiftnyckeln.
Svär i 10 minuter till eftersom skiftnyckeln träffade bilden där Miss December (1992) har baddräkt på sig.
Tvätta händerna. Sätt på plåster på dina blodiga knogar.
Öl.
Öl.
Häll i ytterligare 4 liter olja.
Öl.
Ta ner bilen från pallbockarna.
Råka krossa en av pallbockarna.
Backa bilen för att kunna hälla ut mer saneringspulver på oljan du spillde ut i steg 23.
Kör bilen med en liter olja för lite i 4000 mil och börja sedan om på steg 1.

ft

Quote from: ctrl on July 15, 2010, 23:25:12
Jag är rätt säker på att bilmotorer generellt sett inte är honade såsom exempelvis en flygmotor...

Hur får man då kolvringarna att slipas in och täta? Hojmotorer honar man definitivt om man haft isär dem ner på den nivån. Det enda jag kunde tänka mig är att inslipningen i normalfallet görs på fabrik innan leverans för att befria första ägaren från besväret.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

#10
Jag byter olja/filter var 1000 mil utöver vad serviceboken föreskriver och gör även en invändig motortvätt - www.engineflush.biz - var 10000 mil. Kan tyckas lite overkill, men min uppfattning är att detta är de viktigaste sakerna man ska hålla reda på när det gäller motorer med långt liv.

Är sedan två månader tillbaka stolt ägare av min första... *trumvirvel*... Opel! När det var dags att sälja 9-5'an kollade vi på 9-3 SC och V50, årsmodell 2008> och med max 6000-7000 mil på mätaren. Någon etanolsörplare ville jag inte ha så där rök alla billigare Volvosar och SAAB'en kostade även den en bra slant. Till slut hittade frugan en fin Opel Vectra 2.0 Turbo från 08 med drygt 3000 mil på mätaren. Prislappen var ca. 30k mindre än för motsvarande 9-3/V50 och efter en provkörning tyckte jag att den kändes helt okej. Då droppar säljkvinnan att de tänker sänka alla Vectror till drygt 130k nästa vecka. Var bara för bra för att vara sant, så vi slog till.

Nu kör jag en riktigt rymlig och skön (chassi) familjekombi och det är bra tryck i turbomotorn (175 hk, 6-vxl manuell låda). Bara OPC-motorn som är starkare, känns bra hehe. Eftersom priset blev så lågt blingade jag till bilen med 17" OPC-fälgar och OPC-vinge på bakluckan. Nu ska vi bara solfilma bakrutorna och sänka bilen 40mm, sen är den riktigt häftig, Ferrariröd och allt. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names