News:

No significant change

Main Menu

Golf R och lite allmänt tekniksnack

Started by F16_Filur, July 15, 2010, 09:20:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

VW Golf R - DSG versus manual by autocar.co.uk  (1 sek skiljer 0-100 km/h)

http://www.youtube.com/watch?v=lRwfvnDt7BA#ws

Har kört mycket i en Golf GT TSI 170, och det bästa jag kunde pressa den till 0-100 var 8,2 sek (manuell låda, passagerare med stoppur, fabrikssiffran är 7,9). Testade inte stänga av ACÃ,´n som vissa förslår.  :)

Det här med nya bilar och inkörning, jag har hört dubbla budskap. Dels att moderna motorer mår bra av att pressas och varvas ur redan från dag 1 (detta ska komma från bilsäljare) och dels manualen som säger att man inte ska ta ut maxvarv och toppfart de första 150 milen. Någon som vet vad som gäller, och vad som kan hända om man börjar göra prestandatest direkt?

griffin

Har precis köpt en VW med DSG-låda. Inte en så vass som ovanstående men den är riktigt skön att köra. Vi hämtar den hos handlarn i morgon! :D
snappahead

Control87th

Generellt sett så tror jag inte bilmotorer bryr sig speciellt mycket om hur man kör de första hundratals milen, de har så bra toleranser och suveräna kylsystem. Vill du förlänga livet på din motor så är nog extra oljebyten mer effektivt än anpassat körsätt.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



F16_Filur

Bra, då slipper jag ha dåligt samvete.

Gissar jag rätt om det är en Golf TSI 160 Griffin? VW är grymt gedigna, och generation 6 har ännu mindre vägbuller, samt är väl snålare också.

griffin

Nope, fel gissat. Vi är 5 i familjen, snart 6. Så vi snackar Touran 2.0 TDI. Om jag förstår det rätt är det bara några tusenlappar och en knapptryckning bort att skrämma upp motorn från 140 till 168 Hk. :)
snappahead

ft

De skall belastas från början så kolvringarna slipas in meda honingen av cylindrarna finns kvar. Annars kan man lika gärna riva och hona om. Däremot skulle jag ge fan i att varva ur i början. Finns inget att vinna på det, bättre att låta motorn slipas in i lugn och ro. Alltså, accelerera och låt motorn jobba med varierande varv, men varva inte högt.

Täta oljebyten är däremot en god idé. Det slipas mycket metall tidigt som man inte vill skall agera slipmedel i motorn. Dessutom rekommenderas väl mineralolja från början, minns inte varför däremot.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Skrev fel, 178 Hk skall det vara :)
FT, vad går du på?  :angel:
snappahead

ctrl

Jag är rätt säker på att bilmotorer generellt sett inte är honade såsom exempelvis en flygmotor...
Control
87th Stray Dogs VFW