Author Topic: Försvarsmaktens huvudflygdag  (Read 4767 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2776
    • ICQ Messenger - 8955231
    • MSN Messenger - moriarty_@hotmail.com
    • View Profile
    • Zon3.se
    • Email
Re: Försvarsmaktens huvudflygdag
« Reply #8 on: June 11, 2010, 11:48:40 »
Ah, vi gör så här. Här är mitt nummer och planerade närvaro. Fyll på ni som skall dit:

Jens "Griffin" Olsson: 0709-17 28 71. Finns på plats vid SUL37-bussen hela söndagen.
snappahead

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Försvarsmaktens huvudflygdag
« Reply #9 on: June 12, 2010, 20:28:05 »
ft "Taliban" effte (nummer utkryssat efter flygdagens avslutande, finns att få via PM) ;)
« Last Edit: June 13, 2010, 20:39:23 by ft »

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2776
    • ICQ Messenger - 8955231
    • MSN Messenger - moriarty_@hotmail.com
    • View Profile
    • Zon3.se
    • Email
Re: Försvarsmaktens huvudflygdag
« Reply #10 on: June 13, 2010, 19:52:42 »
Bättre förutsättningar för samordning kan det knappast bli: en person att samordna som dessutom kom till platsen som en målsökande... dessutom med fika i högsta hugg!

Kanondag! Vädret höll sig, massor med fina flygplan och SUL37 spann som en katt nästan hela dagen! (gissa vems pass den trilskades under...)

Bilder utlovas!
snappahead

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Försvarsmaktens huvudflygdag
« Reply #11 on: June 13, 2010, 20:47:16 »
Kanondag!

Och en så fantastisk simulator att prova, lååångt över förväntan, och det var inte för att förväntningarna var låga!

Andra höjdpunkter: Två Spitfire MkXIX (tror jag?) som efter avslutat normalt uppvisningsprogram i rote helt enkelt lekte luftstrid ett antal underbara minuter.

C17 som startade. Ser verkligen omöjligt långsamt ut!

Breitling Jets. Först, tråkiga formationsbyten och överflygningar. Sedan... whoa... de killarna (inga damer, vad jag vet?) har den rutin som 50 uppvisningar per år ger, och det märks.

Arrangemanget, förutom att det för många och då framförallt de lite äldre var långt att gå mellan parkering och uppvisnings/utställningsområdet.


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2776
    • ICQ Messenger - 8955231
    • MSN Messenger - moriarty_@hotmail.com
    • View Profile
    • Zon3.se
    • Email
Re: Försvarsmaktens huvudflygdag
« Reply #12 on: June 13, 2010, 23:52:43 »
Får ju alltid gåshud när Gripen kör. Men annars var Spittarna fantastiska, C-17 imponerande, Breitling vackert (och splitten med facklor sen!!) och Draken majestätisk.

C-17's aggresiva start är omöjlig att inte imponeras av. Wow alltså. Och så tyst den var!

Breitling kanske inte var så fartfylld med attans vad graciöst. Det var konst i tre dimensioner och som FT säger, den precision och tajming de hade var så otrolig!

Helt slut, men kan inte varva ned... ;)
snappahead

Mupp

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 447
    • MSN Messenger - perra.e@gmail.com
    • View Profile
Re: Försvarsmaktens huvudflygdag
« Reply #13 on: June 14, 2010, 08:08:40 »
Kul att träffas, ft! Vi pep iväg rätt fort, så hejdå i efterskott. Kul att se NovelAir-folket igen också!

Jag tyckte främst det var trevligt att se helikopetrarna i luften, och Draken. Men! Jag kollade SvD nu, som har ett bildspel från flygdagen. En av bilderna har bildtexten "Saabs senaste flygplan - en JAS 39D Gripen Demo". Vattephuc? Var det bara jag som inte fattade att den var där? Min kamera kastade in handduken officiellt, så jag har inga bilder heller. Vilken var det? Var det flygplanet som lekte CAS?

Phlerp

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1417
    • ICQ Messenger - 2462430
    • View Profile
    • SUL37
    • Email
Re: Försvarsmaktens huvudflygdag
« Reply #14 on: June 14, 2010, 08:29:28 »
Ja, jag missade också Gripen NG ända tills den stack iväg. Fick se en liten glimt av den men hade det inte varit för den karaktäristiska målningen på fenan så hade jag inte fattat att det var den.

Mupp

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 447
    • MSN Messenger - perra.e@gmail.com
    • View Profile
Re: Försvarsmaktens huvudflygdag
« Reply #15 on: June 14, 2010, 17:14:04 »
Men när flög den egentligen? Bommade jag det när jag häckade i hangaren?