Author Topic: F7 Såtenäs - flottiljens dag 2010  (Read 2006 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
F7 Såtenäs - flottiljens dag 2010
« on: May 23, 2010, 20:07:14 »
Idag var jag med fru och barn på Såtenäs och kollade in Flottiljens dag. Mycket trevligt med både markutställningar, förevisning av hängning av "saker" på Gripen och en flyguppvisning som kronan på verket. De flög lite smått och gott, bland annat Bulldog, Tunnan, Lansen, Hawker Hunter, Vampire och Gripen. En Safir var också i luften, men den gjorde bara en överflygning.

Herkan är jäkla stor, trots att den är "liten". Bara stabilisatorerna är ju som vingbredden på ett mindre flygplan. :)

Tack F7.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: F7 Såtenäs - flottiljens dag 2010
« Reply #1 on: May 23, 2010, 22:57:04 »
Tänkte på en sak. När uppvisningen var slut och alla gick till sina bilar sa speakern till oss att vi skulle ha våra hörselskydd beredda och vara beredda på att bli överflugna av Gripar som skulle "hemåt någonstans". Parkeringen för våra bilar låg i banans förlängning och tre gånger vrålade "two-ships" (rotar?) med tända ebk's rakt över oss på bara 30-50 meters höjd när vi stod och packade in saker i bagaget på bilen. Kraften från motorerna var så stark att man skakade i hela kroppen och billarm började tjuta här och var.

Nu är jag inte den som brukar gnälla över såna fantastiska ögonblick, men jag kan inte låta bli att fundera över vad som kunde hänt om något av flygplanen fick problem vid starten. Undrar också över det korrekta i att låta dem göra såna överflygningar. Det var tusentals personer rakt under dem strax efter att de hade lyft... Tror ni att någon får kavajhytt för detta?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2776
    • ICQ Messenger - 8955231
    • MSN Messenger - moriarty_@hotmail.com
    • View Profile
    • Zon3.se
    • Email
Re: F7 Såtenäs - flottiljens dag 2010
« Reply #2 on: May 24, 2010, 11:45:39 »
Låter som en bra dag trots allt. Också nyfiken på din frågeställning.

Det är fö mitt bästa flygminne ever när jag gjorde slutövning och vi gick med skarpladdat och tjänstgjorde som militärpolis på såtenäs för ganska exakt 14 år sedan (suck.) på en motsbarande dag. Ja, det var i slutet av maj.

Vi stod för personskydd när vår ÖB med stab hade engelska ÖB på besök. De kom med regeringsplan flankerat av 2 37:or som följde med ända till sättning innan de vek av åt varsitt håll. Sen lekte vi livvakter till dem när de åkte ut till närmsta vägstripp och ställde upp sig på vallen mot vägen där piloten förväntades få stopp på sin kärra. Själv stod jag på vakt precis framför, inte många meter från vägen.

Sen kom en 37:a på låg höjd över oss för att förevisa gästerna en väglandning. "Vinkade", gjorde en sväng runt och satte planet i bortre änden. Sedan var det full reversing och tvärstopp precis framför oss där han hängandes i selen gjorde honör mot oss (nåja, mot vipparna åtminstone). Gästerna åkte med transport bort till klargöringsplatsen några hundra meter bort för att se på detta medans vi som vaktat åskådarplatsen på vägvallen var kvar. Inte många minuter senare kom 37:an tillbaka där han stannat framför oss och varvade upp för start igen. Att se en 37:a dra på fullt blås mitt framför näsan inte många meter bort var... utomjordigt mäktigt. Jag blir till mig bara av blotta minnet av det. Det vor nog inte direkt utanför rekommenderat avstånd vi satt...

Hade jag inte tjänstgjort dagen i ära hade jag fotat så linsen glödde. Men å i andra sidan, det var på grund av att tjänstgjorde (och hade tur att hamna framför dem och inte nån annanstans) som jag fick sitta så nära.
snappahead

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: F7 Såtenäs - flottiljens dag 2010
« Reply #3 on: May 24, 2010, 21:55:14 »
Nu är jag inte den som brukar gnälla över såna fantastiska ögonblick, men jag kan inte låta bli att fundera över vad som kunde hänt om något av flygplanen fick problem vid starten. Undrar också över det korrekta i att låta dem göra såna överflygningar. Det var tusentals personer rakt under dem strax efter att de hade lyft... Tror ni att någon får kavajhytt för detta?

Haha, att bli familjefar sätter visst sina spår...

Och jag är rätt övertygad om att den överskottsfart de har räcker och blir över för att kunna gira undan, sikta på något billigt och dra i gula handtaget. Mycket energi per sekund i en EBK. :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus