Jäklar vilken intressant tillställning det blev!
Två spektakulära krascher under lördagens race och det var riktigt rörigt ett tag. Först gjorde norska Welmax-båten en "barrel roll" och hamnade upp och ner vid rundning av första bojen. Efter några andlösa sekunder dök besättningen upp genom nödluckan i botten av båten och gav tummen upp. Tydligen hade VM-ledaren Fazza gått om dem på startrakan och körde in framför dem alldeles för nära (enligt norrmännen) och Welmax fick göra en skarpare sväng än tänkt. Resultatet blev att de rullade runt när båten sladdade sidledes och sidan till slut greppade vattnet. Efter detta rödflaggades racet och båtarna återvände till depån medan man bärgade Welmax. Båten blev delvis vattenfylld och man jobbade hela natten för att få den körbar till söndagens race.
I omstarten kom nästa kalldusch (!). Norska Relekta gjorde vid den nu ökända första bojen en 90-gradare (tvärstopp mao) och Fazza hann inte väja utan körde rakt över Relekta och fick en fin flygtur genom luften innan den landade i havet igen.
http://www.class-1.com/video.asp (klicka på länkarna till höger för olika videos)
Den norska båten såg ut som om någon hade kör en motorsåg (läs: sylvass propeller) rakt över sidan och bakdelen av cockpit och babords motorlucka flög av. De tog in en del vatten så båda förarna fick länspumpa för fullt när de blev bogserade tillbaka till depån. I hålet i sidan av båten hade en av dem tryckt in sin uppblåsta flytväst för att täta hjälpligt. Relekta var borta för resten av helgen.
*foto relekta i depån*
Fazzas skador var inte lika stora. Lite skador i sidan av skrovet och en böjd propelleraxel/trasig propeller var allt jag kunde se. Jag frågade en av depåkillarna om det skulle gå att köra på söndagen och han nickade och sa "work all night long".
*foto fazza i depån*
När Race 1 väl startades för tredje gången saknades Welmax, Fazza och Relekta. Skydive Dubai tog snabbt en ledning som de sedan inte släppte under resten av racet. Tvåa blev Abu Dhabi och trea kom italienska Primatist som tog några välbehövliga poäng. Primatist har under hela helgen haft stora motorproblem och länge trodde man att båten inte skulle komma till start under lördagen. Någon snackade om att de hade kört sönder en kompressor under tidsträningen/hastighetstävlingen på fredagen. Kul för dem att det ändå slutade så bra. Man kunde tydligt se att båten inte var lika snabb som övriga i startfältet, varken under lördagen eller under söndagen.
Race 2 (söndag) blev inte lika spännande som lördagens kraschkavalkad. Båtarna formerade upp till start och det gick ett glädjesorl genom publiken när norska Welmax lämnade depån med båda V8'orna mullrande. Glädjen byttes tyvärr snabbt till nedstämdhet då båten ganska snabbt girade ur ledet och gick in i depå igen. Med formeringsvarvet avklarat startade sen Fazza, Abu Dhabi, Skydive Dubai och Primatist. De tre första drog iväg i full fart, men Primatist fick inte fart på sina Lamborghini-V12'or och halkade efter.
Fazza tog ledningen vid första bojen (ingen incident där idag som tur var) och lämnade de andra en bit efter sig, sen handlade det mest om defilering i 16 varv. Abu Dhabi kom tvåa och Skydive Dubai passerade mållinjen som trea. Fyra och sist blev Primatist, som trots detta tog med sig värdefulla poäng och nu ligger fyra i tabellen efter Fazza, Skydive Dubai och Team Abu Dhabi. Norrmännen i Welmax ligger femma.
All in all en riktigt kul helg med mycket action, skönt väder (lördagen), goda öl (Carlsberg), trevligt sällskap och en ny favoritsport inom kategorin "motor". Ser fram mot nästa års upplaga av Swedish Grand Prix, ett femårskontrakt ska tydligen vara skrivet. Hoppas verkligen det blir mer.
Ska lägga föra över bilder och film från mina kameror och se om jag kan posta det här. Telia har ju varit så trevliga och stängt ner mitt webutrymme, så jag vet ännu inte riktigt var jag ska lägga upp dem. Tips mottages gärna.