Filsystem för ny extern hårddisk - logisk, primär, ntfs, fat 32

Started by F16_Filur, April 23, 2010, 11:18:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Har precis köpt en Samsung Story Station 1,5TB och den är formaterad i FAT32 som en enda primär partition. Undrar följande:

1. Behövs NTFS för att läsa filer över 4GB, tex avbilder av filmer, dvdÃ,´er osv? Om inte, vad handlar då den här 4GB gränsen om?

2. Jag kan konvertera den till NTFS i partition magic, vad för betydelse har det om jag väljer primär eller logisk partition? Jag är medveten om att primär partition är nödvändig om jag vill installera ett OS på den, men vad gör det alltså för skillnad om jag bara ska lagra filer på den?

Som den nörd jag är, är jag givetvis intresserad av alla detaljer, även om svaret skulle vara "ingen".  :)

griffin

1. FAT32 använder, som namnet antyder, 32 bitar för att adressera. Att representera tal med 32 bitar innebär 2 upphöht till 32 stora tal som mest (skrivs 2^32).
2^32=4 294 967 296= ca 4Gb. Varför påverkar det hur stora filerna kan vara? Jo, Filsystemet håller rätt på alla delar av filen på disken och för att göra det behöver den ha adresser till bitarna. Adresserna är tal. Och FAT32 använder således 32 bitars tal att adressera filerna med. Således kan filsystemet bara hålla reda på 4 miljarder "adresser", vilket ger begränsningen.

Med detta sagt, behöver du alltså ett filsystem som adresserar mer än 32 bitar för att klara filer större än 4Gb. NTFS är ett. Och en ganska lämplig kandidat om man kör windows. :)

Att USB-minnen och externa diskar är formatterade med FAT32 beror helt enkelt på att FAT32 är ett väldigt spritt format, som kan läsas av många operativsystem, från Windows till Linux. Således är det mer "generellt" och flexibelt med en enhet som kör FAT32. Kan läsas av fler system helt enkelt. Och för vissa ändamål krävs FAT32, t.ex. om man leker med att boota vissa operativsystem från USB-sticka.

Själv brukar jag använda NTFS på diskar som jag ändå vet inte kommer flytta runt bland många olika datorer med olika operativsystem. Det enda undantaget är om det är lite plats (t.ex. mindre än 8Gb, då kan NTFS vara lite overkill).

2. Lite osäker då. Jag brukar högerklicka på driven i windows och snabbformatera därifrån, det brukar räcka för mina ändamål. Att blanda in partition magick låter lite overkill, om du nu inte redan lyckats fyllad en med massa data då.
snappahead

F16_Filur

Hej Griffin, tack för svaret!

Jag har alltid använt partition magic för dessa ändamål, man slipper tex få filerna raderade vid konverteringen. Betyder i och för sig inget nu, bara Samsungs installationsfiler där.

När spelar det roll om man snabbformaterar eller formaterar med högerklick? Ahh, snabb skippar koll efter dåliga sektorer. Ibland är det lilla frågetecknet där uppe till höger bra.  :)

Fråga 2 kvarstår således...

watar

1. Enklast är att konvertera via ett command fönster

convert drive_letter: /fs:ntfs

2. En fysisk hårddisk kan delas in i partitioner, för att på så sätt ordna datan bättre eller installera flera operativsystem m.m. Det finns tre olika typer av partitioner: primär, utökad och logisk. En primär partition är den enklaste sorten, och av den typen kan det finnas upp till fyra stycken på en fysisk hårddisk. På grund av denna begränsning så har även partition av typen utökad tillkommit. En utökad partition är egentligen inget du som användare har praktisk användning för, utan den fungerar bara som "behållare" för logiska partitioner. Utifrån användarsynpunkt är det ingen skillnad på primära eller logiska partitioner, utan det är bara en konstruktion för att kunna ha fler än fyra partitioner.

F16_Filur

Tack, Watar! När man kör med utökad och logisk, finns det ingen övre gräns för antalet partitioner då?