News:

No significant change

Main Menu

IE8 install

Started by F16_Filur, April 08, 2010, 01:30:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

#8
Okej, FF installerad. Några ovetenskapliga tester först:

1. Starttid. Ett script som launchar båda så samtidigt det nu går. FF först för säkerhets skull. Resultat: Chrome vinner markant.
2. Visa sida snabbt. Ett par ronder med olika "tunga" sidor. Båda läsarna preppades med URL, sedan enter på URL i första (FF), snabbt över till Chrome och enter där. Trots att FF startades nån halv sekund före var den nästan varje gång långsammare att visa sidorna, men inte alltid. Beror på innehåll.

Så det verkar onekligen så att Chrome fortfarande leder fartligan. Men sen har vi de där små detaljerna... exempel:

1. Surfbar yta. Kolla bifogad screen. Chrome har också helskärmsläge vilket jag antar FF har med, detta är vanligt läge. Chrome visar automatiskt bokmärkesfältet om man startar ny flik, annars är det dolt. I FF får man ta fram det manuellt (?). Chrome har också statusrad men den visas bara när sidor laddas, sedan försvinner den.
2. Om man skriver första bokstaven i en tidigare använd URL i Chrome räcker det med första bokstaven och sen enter. T.ex. skriver jag Y och trycker enter får jag yllestrumpan/nosig direkt. I FF måste jag trycka tab för att den skall fylla på med hela adressen innan jag kan trycka enter.

Småsaker, absolut, men det är just dessa småsaker och massor andra som Chrome/Google verkligen fått till. Tycker jag.

Kommer fortsätta testa FF mer, för det måste få bättre chans än så!
snappahead

bALoO

Testat Chrome en kort tid. Det som enligt mig talar för FF är AdBlock. Finns en i Chrome också men även om jag lagt till reklambilder i listan så hoppar dom fram en kort stund när man laddar om den aktuella sidan. Kommer nog hålla mig till FF ändå. Gamla hunder osv. :)
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

griffin

Mes.
Skämt åsido, har inte haft några som helst problem med popups i Chrome. Vilka sidor är du inne på egentligen? ;) :P
snappahead

bALoO

Quote from: griffin on April 08, 2010, 17:58:33
Mes.
Skämt åsido, har inte haft några som helst problem med popups i Chrome. Vilka sidor är du inne på egentligen? ;) :P

Är inte popups jag menar. Jag lade till ett par reklambilder till adblockern i Chrome. När jag sedan gick in på sidan igen så visades bilderna en kort stund för att sedan försvinna. Kändes som adblockern inte hann med riktigt. Jag letar väl anledningar till att hålla mig kvar vid FF så kommer nog bli så :)
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

griffin

Ah, my bad.
Well, adblocker har jag inte riktigt orkat bry mig.
Men som sagt, det är nog mest en smaksak trots allt. :)
snappahead

Horizon

Sådär, nu har jag också testat lite. Tycker att Chrome är snabb och smidig och jag gillar att den direkt vid installation kunde dra med alla inställningar, bokmärken, snabblänkar osv utan problem. Alltså inte bara kopiera det hela utan att den också presenterade det på ett sätt som liknade FF så man inte kände sig helt lost.

Sen är det som baloo säger några saker som är lite irriterande (än så länge). Jag kör t.ex. tilläggen adblock plus och noscript i FF och något liknande (som fungerar så bra som de jag nämnde) har jag inte hittat till Chrome. ABP och NoScript är grymt sköna i nuvarande form och jag sliter mitt hår varje gång jag tvingas surfa på svärföräldrarnas IE8 som saknar liknande tillägg.

En annan sak som irriterar mitt ordningssinne är att websidorna hos mina aktiemäklare inte visas på rätt sätt i Chrome. I FF fungerar detta utmärkt. Antar att mer stöd för Chrome kommer allt eftersom fler börjar använda läsaren, men för nuvarande tror jag att jag fortsätter med FF och kanske använder Chrome som "stand in" ibland. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

#14
CHeck. Då har du iaf provat.

Ibland (hrm) hännder det att man bara slösurfar. Söker. Etc. Då är Chrome underbart, med sin snabbhet. Men faktum är att jag har kört den så pass länge nu att jag nästan aldrig saknar nåt annat.

Så här kan man också utrycka det:

http://www.break.com/pictures/accurate-browser-comparisons1813130.html#

"Very fast but that's about it". :)
snappahead

Horizon

#15
Hehe, ja det stämmer rätt bra i mina ögon just nu.

Edit: Läste lite användarkommentarer om Adblock-funktionen i Chrome...

"I sometimes get all ads displayed briefly :). Anyway, I don't know if it's Chrome API limiting the ability of this adblocker to not retrieve the ads from servers, but that's a big minus when compared to the behavior of the original and much more powerful ABP in Firefox. Hiding the ads instead of not downloading them at all also means much tracking. Download and run Fiddler2 (Microsoft) and you'll get an idea of the number of connections established when browsing any site in Chrome. That's a shame. This adblocker is certainly no porting of the Firefox version, it just gives you the illusion that ads are blocked, again, they're just hidden why statcounters and all the internet crap keeps running in the background."

Verkar som de har en del att jobba med, men som sagt... med lite fler användare och rull på sakerna så ordnar de säkert en fin adblocker till Chrome också.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names