News:

No significant change

Main Menu

Problem med ljudet

Started by Horizon, April 05, 2010, 22:26:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Igår kväll upptäckte jag att ljudikonen var försvunnen nere till höger i WinXP. Startade Spotify som sa att det var något krångel med mitt ljudkort och att jag därför inte kunde spela musik. Jag startade om datorn och sen fungerade det fint att lyssna. Idag har det krånglat mer och nu får jag inte tillbaka ljudet hur jag än gör. Det luriga är att det verkar påverka musikspelare som Winamp och Spotify. Ingen av dem vill ens starta en låt längre. Windows Mediaplayer startar låtarna men inget ljud.

Om jag drar slidern i ljudikonen i tray upp och ner får jag normalt ett "dong"-ljud som talar om hur hög volymen är ställd, detta är nu borta. Har testat att hämta uppgraderingar till mjukvaran för ljudkortet (ett SB X-Fi Xtreme Gamer, driver version 2.18.13), men till ingen nytta.

Vad kan vara galet?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

Ta ur och sätt i kortet igen. Jag tror det är glapp.

Horizon

#2
Roger på det, ska testa det imorgon.

Edit: Överraskade mig själv och slängde upp datorn på köksbordet. Ur och i igen med ljudkortet och... no success. :( Fortfarande ingen ljudikon och startar jag... öh, vänta lite... nu är rutan "visa volymikonen i arbetsfältet" urbockad. Hmm... *bockar i rutan igen* ... mera hmm... aj då, hörlurarna inte inkopplade... sådär... volymen upp lite och... SUCCÉ! :D

Tack Rivern, verkade vara glapp mellan ljudkort och moderkort som du gissade på. Trodde inte att mediaspelare som Spotify och Winamp var så intimt sammankopplade med ljudkortet, men nu vet jag. Nu blir det Hatesphere! \m/ :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names