Från mbit till gbitnätverk med Thomson gateway.

Started by Rivvern_, February 19, 2010, 01:30:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

Jag har ju Telias kombinationserbjudande. Där ingår ju en Thomson gateway som bara har en Fast Ethernet (100mbit) router.

Nu har jag fått till en bra media lösning med hjälp av PS3 Media Server som streamar till min PS3:a. Problemet är att jag vill streama HD. Bandbredden räcker inte riktigt till. Skulle det var möjligt att skaffa två gigabitswitchar och göra som på skissen. Kommer jag få gigabit genom att trafiken inte går genom gatewayen utan raka spåret. Eller kommer trafiken fortfarande begränsas av routern.. Eller hur borde jag göra?




ctrl

100Mbit borde räcka med råge men Thomson GW kanske inte klarar det....

Jag har liknande men med en xavi mediasplitter/GW från Telia. Mitt upplägg är lite annorlunda, jag beskriver mitt först och sedan ett alternativ.

ctrls nuvarande två nät:

Från Nätet till Splitter/GW. 3 kablar ut: 1. oansluten kabel till telefoni, 2. oansluten kabel till tv. 3. internet kabel som går in i min 1GB switch. Denna switch ger därefter Internet till min speldador, min HTPC, sambons laptop och andra gästande datorer.

Sen har jag en helt separat 1Gb switch, till denna sitter dels min Freenas burk, dels min speldator (med nw-kort nummer två) och min HTPC med NW-kort nummer två)

Alternativ föreslagen lösning:

Från Nätet till Thomson. En kabel från Thomson till TV. En kabel från Thomson till en bra switch som exempelvis en Dlink 655... Freenas, Dator, PS3 till denna switch.
Control
87th Stray Dogs VFW


Rivvern_

Alternativet är ju ungefär samma som mitt förslag förutom att jag bara har en kabel till ps3 och tv med switch emellan. Lite för långt för att dra två kablar.

griffin

Har samma router/gateway men inte det behovet (än).
Dock störs jag av att den verkar tappa WLAN inställningar när man startar om. Nu sker det inte ofta men är det väl gör det måste jag sätta upp WLAN och game/applicationsharing igen.
Skall det vara så?
snappahead

Rivvern_

Justin Case snackade om det. Det är om man stänger av på knappen eller vice versa.