News:

No significant change

Main Menu

Varför on-line DRM suger!

Started by KeyCat, February 13, 2010, 15:44:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

#8
Ett exempel på vad som väntar även PC spel/sim om det får fortsätta. Nu klassas nedanstånde inte direkt som ett DRM men det tar ju effektivt död på ett spel/sim och ger en två alternativ...

1. Sluta spela.

2. Köpa deras senaste version av samma spel/sim för XXX kronor.

Därför jag inte gillar när ett spel/sim inte har direkt IP-till-IP utan man är tvungen att lira MP via en speciell MP lobby (typ SH III och SH IV).

Quote
Den 2 februari stänger EA av servrarna för en rad halvgamla spel, vilket gör att de inte längre går att lira online. Nedstängningen gäller primärt sportspel och gäller flera plattformar. Iögonfallande är att företagets definition av "äldre" innebär ett par spel med dryga året på marknaden, som Madden NFL 09 (PSP, Wii, Xbox), NBA 09 (Wii) och NASCAR 09 (PS3, 360).

Sund stängning av tomma servrar eller buffliga metoder för att sälja fler fäska spel? Tyck till i vår omröstning om hur länge spelföretagen är skyldiga att hålla servrarna igång.

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=36085

Quote from: Horizon on February 19, 2010, 22:45:16
Eller lägga tråden under "mjukvara/problem"? Känns inte som att bara ämnet i sig räcker till en hel avdelning. Men ni får överbevisa mig! :)

Det funkar ju det också, flytta om du känner för det...

/KC

>> It's all about teamwork! <<

Horizon

Det var ju inte direkt att överbevisa... mer åt martyrskapshållet. :D Men okej, KC, du får som du vill. Du vet hur en slipsten ska dras. ;) Antagligen kommer dessa diskussioner att öka i intensitet om spelbranschen får göra som de vill. Ovanstående (Madden NFL 09, NBA 09) låter ju helt sjukt.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

KeyCat

#10
Quote from: Horizon on February 20, 2010, 10:21:25
Det var ju inte direkt att överbevisa... mer åt martyrskapshållet. :D

LOL  ;D

Quote
Antagligen kommer dessa diskussioner att öka i intensitet om spelbranschen får göra som de vill. Ovanstående (Madden NFL 09, NBA 09) låter ju helt sjukt.

Jag är allt för att stödja utvecklare som gör bra simulatorer men inte f-n om ovanstående DRM blir defacto!

Det gäller att börja sprida evangeliet mot det här!

- Våga vägra idiotiska DRM (och andra påhitt som ger dem full kontroll)!

/KC

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

#11
Bara för skoj skull kollade jag upp när "Madden NFL 09" släpptes. Det släpptes 12:e Augusti 2008 vilket innebär att de (EA) tycker det är helt OK att man bara kan använda sitt eget spel i ~1.5 år!

Nu vet jag inte om Madden NFL 09 fungerar i SP även efter de stängt servrarna men oavsett så är det IMO sanslöst!

/KC

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

>> It's all about teamwork! <<


Horizon

"Now you can access your saved games anywhere! You don't need the disc in the drive! You can play from any computer that has an Internet connection!"

ffs :(

Killen längst ner påminner och det Rivern sa om att man har mer problem med legalt köpta spel än de piraterna/crackarna fixar ut på nätet.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

KeyCat

Några sig's för de som önskar (inte mina men han som gjort dem uppmanade till användning).





/KC

>> It's all about teamwork! <<