News:

No significant change

Main Menu

Varför on-line DRM suger!

Started by KeyCat, February 13, 2010, 15:44:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

#16
Ubisoft svarar...

 http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=235596

Här är några av Ubisofts sanslösa kommentarer...

Quote
...We wouldn't have built it if we thought that it was really going to piss off our customers.

...So if it goes down for real for a little while, then yeah, you can't play.

...But we don't plan on shutting down the servers, we really don't.

/KC
>> It's all about teamwork! <<

Rivvern_


granQ

Gillade age of empires 2.. installera på hur många datorer som helst, men endast en behöver skivan för lira LAN.. kan man köra lagligt LAN med sina kompisar.. och vill de köra mer när de gå hem kan de lira.

Sure.. folk kan cracka spel men det var nice.

Tycker folk skall köpa lite arma2 (ett par st) då deras modell alltid varit ha "cd skydd" som sen plockas bort i patch så man kan lira ut cd (så skönt.. eller föresten dvd heter det nu). Man kan lira via gamespy men även skriva in IP direkt.

Så ett spel borde göra... funkar ju toppen :)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Rivvern_

Ja. ArmAs modell har alltid varit bra!

ctrl

Mm, Jag får väl köpa varsitt ex av Arma2 till mig och sambon.... får väl sluta sura över att jag inte hittar min nyckel till den nätköpta tyska varianten ;)
Control
87th Stray Dogs VFW


KeyCat

#21
Enligt rykten skall UBI's DRM servrar för SH5 och AC2 redan dykt... Än en gång, lycka till Ubisoft och till de legitima kunderna som svalt detta DRM med hull och hår!

Quote
...the servers are down (for both SH5 and AC2), and customers around the world are pretty p!ssed off.

The marketing people at Ubisoft should write a book: "How to shoot yourself in the foot for dummies".

Ubisoft DRM Authentication Servers Go Down

http://www.escapistmagazine.com/news/view/98927-Ubisoft-DRM-Authentication-Servers-Go-Down

Quote from: granQ on February 22, 2010, 23:13:35Tycker folk skall köpa lite arma2 (ett par st) då deras modell alltid varit ha "cd skydd" som sen plockas bort i patch så man kan lira ut cd (så skönt.. eller föresten dvd heter det nu). Man kan lira via gamespy men även skriva in IP direkt.

Så ett spel borde göra... funkar ju toppen

Håller med till fullo angående BIS kopieringsskydd samt möjlighet till direkt IP-connect i OFP/ArmA/ArmA II, funkar nu och kommer att funka även om 5 år, oberoende om BIS/GameSpy existerar eller inte, hoppas dock BIS kommer att vara kvar länge än...

/KC
>> It's all about teamwork! <<

Rivvern_

Silent Hunter 5 funkar skitbra via Piratebay.

Det dåliga är att inga pengar hamnar hos utvecklaren så att de kan göra fler bra spel.
Det bra är att man visar att man inte är villig att betala för spel med orimliga kopieringskydd men att man gärna spelar spelet.


Troligtvis kommer utvecklaren möta problemet på fel sätt. Det kommer försöka ta fram ett ännu mer avancerat och kränkande kopieringsskydd. Och som vanligt kommer det bara drabba de stackars satarna som köper ett sådant spel.

Rätt väg att möta problemet är att släppa efter lite. De som vill ha spelet och avser spela det kommer att köpa det. Det finns massor med människor som laddar ner bara för att testa. Jag t.ex. Hade jag blivit biten så hade jag köpt spelet och kanske därmed kunna utnyttja online funktioner, patchar m.m.

KeyCat

#23
Ju mer jag läser och funderar blir jag mer och mer övertygad att Ubisoft (och säkerligen andra publishers/utvecklare) sneglar avundsjukt på Blizzards framgång med Word of Warcraft och tillhörande "cashiiing" i kassakistan varje månad.

Därav önskar de att driva utvecklingen mot "Pay to Play" alternativt månadsvis betalning för sina spel/sim. Det här med att ha ett konto och alltid vara ansluten till deras servrar för att spela kanske är ett första steg i den riktningen? Sen låter det betydligt bättre att enbart skylla på piratkopieringen - som iofs också spelar roll för valt DRM men kanske inte är enda anledningen!?

Det görs liknande ansträngningar med vanliga program och då heter det SaaS (Software as a Service). Precis som mobil operatörer, telebolag etc vill mjukvaruföretagen nu gärna binda upp sina kunder med löpande betalningsansvar för att få använda deras mjukvara med argument som "uppdateringar ingår etc".

Själv föredrar jag att betala för mina prylar en gång och som jag sen äger...

/KC

>> It's all about teamwork! <<