News:

No significant change

Main Menu

Varför on-line DRM suger!

Started by KeyCat, February 13, 2010, 15:44:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Det är tydligt att trenden går mot fler och fler spel/simulatorer som kräver on-line aktivering för att fungera/installera. Här är en tankeställare för er som tycker detta är helt OK (och/eller inte bryr sig just nu)...

 http://www.escapistmagazine.com/articles/view/columns/experienced-points/7134-Experienced-Points-Activation-Bomb

Själv har jag endast köpt en simulator (DCS:BlackShark) som kräver on-line aktivering och enda anledningen var pga att ED själv skriver följande i deras FAQ samt det faktum att ED inte är några gröngölingar precis, de har funnits sedan F3/Flanker eran (dock ingen garanti att de inte går omkull)...

Quote
Q: What will be the activation limits...?

A: 8 activations and 10 deactivations. Note that just reinstalling the
game does NOT use an activation! An activation or deactivation is only
used when there is a significant hardware or OS change. Even if the user
has exhausted all of their activations and deactivations, more are provided
with proof of purchase. If in the unfortunate circumstance Eagle Dynamics
were to go out of business, our intent would be to release a final patch
to remove copy protection.

Kanske ED inte infriar sitt löfte om den dagen kommer men time will tell...

En annan vinkel på detta problem är att publishern för on-line aktiverade spel/sim nu har skaffat sig full kontroll över när vi skall sluta spela deras gamla spel/sim, när tror ni det händer? Gissningvis ganska kort efter att de släppt sin nya årliga version av samma spel/sim som de vill vi skall köpa.

Slutligen... inte för att jag brukar sälja mina spel/sim men jag vet att det finns de som gör det och ett on-line aktiverings DRM tar ju effektivt död på andrahandsmarknaden av beg. spel/sim eftersom licensen oftast är bunden till dig personligen, ganska självklart att även detta ligger i utvecklarnas/publisherns intresse eftersom de på så sätt ser möjlighet att tjäna mer pengar.

Kommentarer?

/KC

>> It's all about teamwork! <<

Subroc

kan bara instämma till fullo samt lägga till lite egen erfarenhet.

Vi olyckligt lottade som lever i bredbandsutbyggnadens svarta hål har ytterligare ett problem, nämligen att man då ska koppla upp sig med modemet/mobila pucken varje gång även om man bara hade tänkt sig lite casual sp gaming. Dessutom är de mobila bredbanden från åtminstånde telia och tele2 begränsade i möjligheter att öppna portar, jag kan tex inte använda mig av steam, för att inte tala om att jag ska slösa mina dyrt köpta 10GB/mån på att skicka data över nätet för att ens kunna spela lokalt på datorn.

Rivvern_

Håller med dig Keycat. Det ska inte vara någon aktivering via internet. Det funkar i ett mmorpg, där ligger ju allt på servrar ändå. CS och Halflife är heller inget problem. Här finns det så mycket spelare att risken för konkurs är väldigt liten.

En flygsimulator därimot, med väldigt smal målgrupp och få sålda kopior (i förhållande till de mer populära genrerna), känns inte bra. Risken är ju att vi inte kan installera och aktivera i framtiden när servarna är nerpackade.

Kopieringsskydd är enligt min mening bara ett problem för de som köper spelen. Tankar man pirat så är det nästan aldrig några bekymmer. Tyvärr.

KeyCat

Ja, något är mycket fel när man som betalande kund näst intill känner sig blåst!

Enda man kan göra är att fortsätta rösta med sin plånbok och vägra acceptera sånt skit, förhoppningsvis gör tillräckligt många det så utvecklarna/publishers fattar...

/KC

>> It's all about teamwork! <<

ctrl

Exakt, rösta med plånboken är tyvärr det enda som hjälper. Jag skippade exempelvis den här WW1 flygsimen helt pga DRM.

Jag börjar även bli oroad för utvecklingen i stort. Jag log lite i början åt de som pratade om att mediabolagen och politikerna försöker få Internet att bli allt mer som TV... Jag tror fortfarande att det fria Internet är omöjligt att stoppa men jag skrattar inte längre åt de som varnar för utvecklingen.
Control
87th Stray Dogs VFW


KeyCat

#5
Verkar som Silent Hunter 5 blir den 2:a titeln jag skippar helt pga DRM! Och UBI har dessutom tagit det ett steg längre, förutom att kräva kontinuerlig internet anslutning har de fått för sig att spara alla "saved games" på deras servrar - LOL - Lycka till UBI, ni lyckas för f-n inte få era MP lobbys stabila, de dyker ett par gånger i veckan...

Denna nya trend är helt idiotisk och om den fortsätter lär jag personligen hitta på nått annat under höst/vintermånaderna framöver.

Saxat från SimHQ...

Quote
...Ubisoft's new Digital Rights Management System titled UPlay, their new DRM that requires a fulltime Internet connection. Ubisoft has announced that UPlay will be included in all of its future releases starting with Assassins Creed II and would include Silent Hunter 5 . There is a large and quite vocal group of naval combat fans in the Subsim Forums that has stated point-blank they will not purchase the sim if it has Ubisoft's UPlay Services included.

Jag är inte ensam om att rösta med plånboken, diskussionerna är intensiva på olika forum och många har redan avbokat deras förhandsbetällningar på SH 5 och pressen är på det med buller och bång....

http://www.maximumpc.com/article/news/things_you_should_boycott_assassin%E2%80%99s_creed_ii_and_its_god_awful_drm

Tror detta kommer bita UBI (och andra publishers som försöker introducera samma/liknande DRM) i röven rejält och öka antalet pirater istället för tvärtom, kan garantera att SH5 kommer att vara knäckt inom 48-timmar efter release!

PS: Kanske dags för en separat forumdel för dessa DRM-diskussioner?

/KC
>> It's all about teamwork! <<

Rivvern_

Som jag alltid säger. Jag köper alltid spel jag gillar.  Men jag kommer inte att köpa ett singelplayer spel med krav på att vara uppkopplad.
Och när, inte om, piratkopian dyker upp väljer jag isåfall den.

Detta drabbar tyvärr bara folk som köper spelen.

Horizon

Quote from: KeyCat on February 19, 2010, 13:54:53PS: Kanske dags för en separat forumdel för dessa DRM-diskussioner?

Eller lägga tråden under "mjukvara/problem"? Känns inte som att bara ämnet i sig räcker till en hel avdelning. Men ni får överbevisa mig! :)

För övrigt gillar inte jag heller DRM.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names