2 Svenskar dödade i afghanistan

Started by Baztid, February 07, 2010, 19:08:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Baztid

Do you know how you can tell if there's a fighter pilot in the room?

.

Don't worry, he'll tell you.

Rivvern_

Mmm. Väldigt dystra. Inte riskfritt på något sätt i Affe :(

Salsam

speciellt inte när det gäller OMLT teamen som är kanske det mest offensiva vi har idag. Kanske tur att alla inte vet vad det innebär för då skulle det nog bli diskussioner här hemma  :-\

Horizon

Quote from: Salsam on February 07, 2010, 21:47:07
speciellt inte när det gäller OMLT teamen som är kanske det mest offensiva vi har idag. Kanske tur att alla inte vet vad det innebär för då skulle det nog bli diskussioner här hemma  :-\

OMLT? Kort förklaring? Känner inte igen förkortningen. Sänder en tanke till soldaternas/tolkens anhöriga och vänner.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Baztid

Jag vart nyfiken jag me  ;)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fler-svenska-soldater-till-afghanistan_2039675.svd

Verkar vara samma metod och taktik som amerikanska specialförband använder.
Do you know how you can tell if there's a fighter pilot in the room?

.

Don't worry, he'll tell you.

Salsam

OMLT team står för (Operational Mentor and Liasons Team) och det innebär att vi utbildar och fungerar som mentorer åt ANA (Afghan National Army). Det finns numera tjänster längs hela kedjan från pluton, kompani till Bataljon.
Det innebär att vi utbildar cheferna (i hela kedjan) att planera utbildning, operationer osv. men även de små enkla sakerna som att man ser till att cheferna beställer am./mat osv. till sina soldater.
Man bor med sin "lärling" och lever med dessa 24/7 allt ifrån att de bedriver övningar med sina soldater till att följa med dem när de utför operationer. Detta innebär förstås att man också är ute väldigt mycket och att man deltar i deras "offensiva" operationer (till skillnad från övriga ISAF som ej genomför denna typen av uppdrag) i stil med NATO länderna. Det är inte läge att dra sig ur om det blir strid eller stor risk för strid, då detta lämnar "lärlingarna" i sticket och de tappar förtroendet för oss.

Anledningen till att jag råkar vara så insatt är att min kollega vid skrivbordet mitt emot mig har varit delaktig i uppbyggnaden av ett svenskt OMLT team. Han har själv erfarenheten från att tidigare varit nere på ett amerikanskt OMLT team i Afghanistan.

Som jag sa i tidigare post så är detta kanske det mest offensiva vi har och jag tror inte många där hemma fattar vilken tuff/farlig tjänst det är. Jag blev inte förvånad när jag hörde att våra första förluster kom just där...  :-\

Horizon

#6
Tack för infon, Salsam!

Vad som slog mig var att det krävdes ett "attentat/lönnmord" för att lyckas få död på de första svenskarna. De har ju varit i strid tidigare, men ofta visat sig slagkraftiga när det väl gäller. Är dock medveten om att tillfälligheter spelar en stor roll där nere, men det var iaf en av mina första tankar.

Edit: Hade helt glömt av de två första killarna som dog, Jesper Lindblom och Tomas Bergqvist.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

granQ

ar val dock inte forsta dodsfallen? Var val en SSG soldat som avled efter en IED om jag minns ratt.

och svenskarna ar ju i ett forhallande lugnt omrade och sakert valdigt forsiktiga i de fa strider de utkampat.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)