Avåkning på Arlanda.

Started by Baztid, January 17, 2010, 19:47:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Digital = innehåller en processor = innehåller en oscillator = kan börja sända på oscillatorns alla frekvenser och sidofrekvenser om skärmingen blivit skadad sedan den lämnade fabriken. Eller i förekommande fall sända redan från fabrik... säger bara Kinaprylar. Ett navigationshjälpmedel i England stördes ut för en tid sedan. Det visade sig att ett ålderdomshem i närheten köpt ett CCTV-system på Kina-import.

Jag har roat mig med att flygcertifiera saker ur EMI-hänseende och det är inte lätt. Helt plötsligt har man en tveksam skärming någonstans och en spik i frekvensspektrumet som skjuter rätt ut genom de tillåtna nivåerna. Jag kan garantera att det inte är många konsumentprylar som fixar de testerna. Det är inte alla signaler i flygplan som är kraftiga och skärmningen av kablage kan mycket väl ha tagit stryk i ett tjugo år gammalt flygplan. Radiovågor beter sig också väldigt märkligt inne i ett metallrör, bl a genom att ibland forma noder långt från EM-källan.

Däremot vet jag en firma som fått en kraftigt begränsad variant av WiFi certad för bruk i flygplan, men då fick de gå från den markbundna standarden rätt så rejält vad jag förstod. Fräck moj i alla fall. :D

Den breda allmänheten har inte kunskap nog för att avgöra vad som kan börja sända, och kabinpersonalen har kanske inte kunskapen och definitivt inte tid att vara behjälplig med avgörandena. Därför är det tvärförbud. I fint väder fuskar jag, det skall jag erkänna, men då är jag också del av besättningen och skulle direkt höra om det började komma märkliga indikeringar. I skitväder så släcker jag prylarna oavsett. Risken är liten, men flyg är helt fel sak att hålla på med om man tänker chansa.

Mvh,
   /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Brat

Så då kanske det var han som filmade inifrån planet som gjorde så att motorn stallade, gaspådraget blev för häftigt på en gång? Annars säger man ju i planen att all elektronisk sändarutrustning som mobiltelefoner och bärbara datorer skall vara avslagen. Åkte ned till Stockholm i våras, på vägen ned gavs den vanliga harangen, på vägen upp sades även att mobiltelefoner fick ej heller has på i flygläge. Undrar om SAS ändrade bestämmelserna från torsdagen till söndagen i slutet av maj!
-Brat

granQ

mobil i flygläget, är vi säker på användaren har flygläge? är vi säkra på inte buggar ändrar något? Lättare ha förbud och ärligt talat folk kan leva utan grejerna ibland
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

ft

Regeln säger all elektronisk utrustning vid start och landning och all utrustning som innehåller sändare hela flygningen.

Motorstyrningen är nog rätt robust. Det är värre med diverse indikatorer.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Quote from: ftDet är värre med diverse indikatorer.

Som de indikatorer som felade på flygplanet mellan Brasilien och Frankrike? Var det inte något med autopiloten?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Brat

Jo, det var så jag menade, att indikatorn inte visade rätt och besättningen gav mer pådrag än nödvändigt för att säkerställa starten, men med felaktiga uppgifter. Nä, jag vill heller inte äventyra flygningar, men om kameror och mp3spelare påverkar så lätt som ft påstår, borde man inte höra om fler tillbud och åtminstone en disskussion i pressen borde ha uppkommit, eller fler olyckor hänt, för nog används ju såna saker som folk i alla fall tror är säkra i rätt stor utsträckning. Jag känner själv en pilot som använder mp3 spelare när han åker som passagerare (inte svensk dock)
-Brat

ft

Risken från en enskild apparat är försvinnande liten, men om alla flög med allting på alltid skulle även en försvinnande liten risk samverka till en rätt betydande risk totalt sett. 300 mobiltelefoner i varje flygplanskabin - det är en väldig massa elektromagnetisk strålning det.

Dessutom finns det faktiskt ett inte insignifikant antal incidenter där man misstänker att PED (Portable Electronic Devices) varit inblandade. Sådana läser man aldrig om i tidningarna. "Flygplan landade p g a märklig motorindikation" är inte en löpsedel aftonbladet lär köra. "Telefonchock!!!" kanske...

MP3-spelare är helt OK - när säkerhetsbältesskyltarna släckts. Börjar de få märkliga indikationer i cruise så kommer skyltarna att tändas och en påminnelse om att allt skall slås av att komma som ett brev på posten.

I Air France-kraschen misstänker man nog främst is i pitotrörssystemet, vad jag förstått utan att följa det hela i detalj.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus