Author Topic: Ny mobiltelefon, men vilken?  (Read 8965 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Ny mobiltelefon, men vilken?
« Reply #32 on: April 14, 2010, 23:07:23 »
Nokia gör banne mig stabila telefoner. Morsan tappade sin två år gamla mobil i vintras. Det var när det var som kallast och mest snö några veckor efter nyår. Hon letade och letade men kunde inte hitta den. Vi ringde den och signaler gick fram i ett par dagar, sen tog mobilsvar över. Jag hjälpte henne sen att skaffa ny mobil osv. För en vecka sedan ringer hon och berättar att hon hittat sin gamla mobil. Det som göms i snö, hehe... Hon hade tappat den i en snöhög på tomten och den har legat där sedan dess (i svinkyla, isnätter, snö, tö, regn, blåst...). Vi pratar alltså om tre månader ungefär. Hon tog in den och tog isär den så mkt hon kunde och torkade delarna i 3-4 dagar på min inrådan. Sen fungerade den utmärkt igen. :)

Igår tappade hon den nyare mobilen i toaletten, haha. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

watar

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 295
  • Shit happens, then you die
    • MSN Messenger - ralf@rangedahl.org
    • View Profile
Re: Ny mobiltelefon, men vilken?
« Reply #33 on: April 15, 2010, 07:58:21 »
Trevligt! Nöjd? Funderar på att lura på min fru en av de nya HTC-androiderna. Hon är skeptisk till att ringa med touchlur men vi behöver höja tekniknivån på det mobila planet i familjen känner jag. Själv har jag jobbmobil så jag får hålla mig. :D

jo, än så länge så verkar den helt ok. Massor med finesser som jag bara kommer att använda en gång men alltid skojigt med nya prylar  ;D

Hittade av en slump denna open source mjukvara: http://preyproject.com/
En app man installerar på sin dator/telefon. Skulle den bli stulen så går man till deras hemsida anmäler den som stulen, då sätter den igång att skicka rapporter om var telefonen/datorn är (GPS, GSM triangulering, Wifi hotspots...) och tar snapshots med kameran och skickar till hemsidan så man kan se var den är och hur tjuven ser ut...
Funkar för Android, Iphone, Mac, Windows, Linux.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Ny mobiltelefon, men vilken?
« Reply #34 on: April 15, 2010, 12:15:20 »
Provsurfar min nya Desire  8)

Väntar på min Desire, kommer nog nästa vecka. *morr* :-)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Ny mobiltelefon, men vilken?
« Reply #35 on: July 16, 2011, 14:36:39 »
Alright nu verkar det vara smartphones som gäller för hela slanten om man ska hänga med någorlunda. Behöver man en sån? Frugan tjatar om ny telefunken men jag tycker att hon klarar sig fint med sin gamla SE. Det finns ju en massa appar, men behöver man dem? Tillför de något extra till ett vanligt familjeliv? Hur håller en sån där smartphone om man tappar den i marken? Frugan tappar sin titt som tätt och batteri och luckor flyger all världens väg. Tror till och med att hon cyklade över den en gång, men med en sån där gammal sak håller de ju ganska bra.

Sitter och kikar på Samsung Galaxy S II som man kan få med abonnemang hos Telia. Kostar strax under 4800 om man ska köpa den kontant och samma med 24 x 200 kronor hos Telia. Gissar att det är abonnemanget de tjänar det mesta på. Fast fan vet om jag vågar ge frugan en sån. Den ryker väl i backen fortare än kvickt och så spricker skärmen eller nåt.

Edit: En enklare fråga kanske är... Ni som har en smartphone, vad använder ni den till? Vilka är dess viktigaste egenskaper för er?
« Last Edit: July 16, 2011, 15:11:28 by Horizon »
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Ny mobiltelefon, men vilken?
« Reply #36 on: July 16, 2011, 15:45:36 »
Horizon: Jag har en sån där Samsung Galaxy S 2 sedan ca 2 månader. Teliaabonnemang. Jag är oerhört nöjd. Blixtsnabb, grym skärm, skaplig batteritid (för att vara smartphone), riktigt bra kamera osv.

Smartphones är dock i allmänhet ganska ömtåliga grejer. Sonen (1,5 år) dyngade min HTC Desire i golvet i våras vilket pajade skärmen, ingen bild annat än några gröna streck). Till min SGS2 beställde jag en body-skydd som förhoppningsvis kommer öka hållfastheten väsentligt. Man kan ge skärmglaset extra skydd med speciell skyddsfilm som finns att köpa i de flesta telebutiker.

Vill man spara pengar så kan man testa att handla från eztimes.com, en Hong Kong baserad webbshop. Jag köpte skydd, ciggkabel, bilhållare och armfodral (för jogging etc.) för totalt 150 SEK inkl. frakt. Bara ciggkabeln går nog på 200 spänn hos The Phone House. Grejerna kom på en vecka och har funkat bra hittills.

Om man behöver en smartphone? Använder du tygblöjor på lillan? Har du färg-tv? Vedeldad spis? Tvåtaktsmotor på bilen? ;-)

Jag använder min mobil till mycket surfande, mejlande och lite spelande när jag inte är hemma. Sen finns det hur mycket appar som helst man kan använda. Träningsappar, navigering, fotoappar, sociala medier osv.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X