News:

No significant change

Main Menu

Ny mobiltelefon, men vilken?

Started by Horizon, January 17, 2010, 14:48:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Hehe, ja en sån hade ju varit kul... i några minuter. :D

Sitter fortfarande och kliar mig i huvudet. När jag väl hittar en telefon som jag gillar så är den för dyr. Det suger att min K810i gick sönder bara ett halvår efter att bindningstiden gick ut och abonnemanget blev bra och billigt. Jag vill ju ha låga månadskostnader och inga jäkla lån. Slutar väl med att jag köper något begagnat på blocket.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Phlerp: Det är förstås Apples egna val att utforma sina affärsdrivade regler och processer så som de själva behagar - och upp till kunderna att betala för dem eller inte. Visst är det ett medvetet val Apple gör - att tillhandahålla en låst, men strömlinjeformad användarupplevelse som Svenne Banan enkelt tar till sig. Jag gillar det inte.

Men på samma vis som jag ogillar Microsofts vendor-lock in tänk och oförmåga att följa standarder (jag blir fan galen på IE6 och dessa jävla MS-produkter som inte funkar med någon annan webbläsare), så ogillar jag Apples affärsmodell eftersom den låser användarna till deras tjänster. Utan iTunes, ingen synk. För att få komma in på iTunes Store måste du knappa in ett kreditkortsnummer. Förvalt är att INTE fråga användaren före debitering. Dessutom har dom mage att ta betalt för små uppgraderingar i operativsystemet iPhone OS.

Apples AppStore är lättanvänt och smidigt, på samma vis som som Googles appstore är det. Skillnaden mellan plattformarna är att med din iPhone kommer du aldrig kunna handla från någon annan än AppStore, med din Google-mobil står det dig fritt att handla från Googles appstore - eller någon annan som säljer Andriodprogram. Att Apple dessutom vägrar släppa in en del applikationer retar mig också, det mest klassiska exemplet är väl Google Voice, eftersom dom inte vill ha in produkter som kan konkurrera med dem själva eller de operatörer som säljer iPhone. Jag ser det lite som att iPhone == Mac, men du får bara köpa program via Apple (som tar 30%(?) av intäkterna). Android = Mer som en vanlig PC. Lite mer pill, men mycket öppnare.

Du jämför mest med Windows Mobile. Jag har aldrig ägt en Windows Mobile-mobil, av det jag sett så har du helt rätt - de mobilerna lirar inte i samma klass som iPhone när det gäller användarupplevelser. Har dock ett par kompisar som har Xperia X1 som i stort ogillar mobilen, men är grymt förtjusta i mejlfunktionaliteten i kombination med det utdragbara tangentbordet.

I dagsläget är det Andriod-mobiler och iPhone som skall jämföras. Jag vet inte varifrån du får att iPhone skulle ha överlägsen grafikprestanda, jag skulle snarare säga att iPhone hårdvarumässigt ligger klart efter bl.a. Googles Nexus One. Däremot så är iPhone OS bra på att utnyttja hårdvaran för att ge mjuka och fina rörelser i menyer t.ex. Däremot är webbläsaren i min iPod Touch hopplöst seg jämfört med kollegornas HTC Hero. Man får också vara medveten om att iPhone är en rätt "mogen" produkt, medan Android i produktmognadsfasen är ungefär där iPhone var när det första (icke 3G) iPhonen släpptes.

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Vilken jäkla hacker man är. Fick mig ett rejält doh!-moment idag när jag gav mig fan på att försöka laga min gamla K810i. Först testade jag att uppgradera mjukvaran i telefonen mha ett program som jag laddade ner från SE. Fungerade inte. Sen googlade jag "k810i startar om sig" och fick upp den här sidan.

http://www.sonyericsson.com/cws/support/phones/detailed/thephonewillnotturnonorthephoneswitchesitselfoff/k810i?lc=sv&cc=se

Testade att ta ur mitt M2-minneskort och plötsligt fungerar telefonen hur fint som helst. :D

Tack ändå för den tid ni lagt ner på att försöka hjälpa mig. Nu har man lite mer kött på benen inför framtida inköp och vi fick oss en intressant diskussion om både det ena och det andra.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Har kört windows mobile i flera år och är tämligen nöjd med det. Visst var det lättare att ringa med en gammal eriksson T39 eller nokia 6150 men problemfriheten vid sync mm. har varit super. För mig fanns det aldrig något alternativ efterssom jag behövde använda några wm progg.

Nu kommer jag snart att gå över (eller förmodligen köra dubbelt) till Iphone... ska bli intressant.
Control
87th Stray Dogs VFW


Subroc

#28
Har länge klarat mig på en gammal samsung kontantkorts telefon från ica. Jag körde på snål varianten (billig mobil + ipod touch) men eftersom jag inte varit helt överens med min ipod så ryckte det till i köpfingret här om dan och en htc hero är nu på väg med E.T.A idag på eftermiddagen. Ska bli intressant att se om filsystemet i android är bättre så som enklare filöverföring och att den inte döper om alla mp3 låtar.

Edit: En Liten heads up, nyare mobiltelefoner klarar tydligen inte gamla standarden på simkort (stort chip gammalt, litett chip nytt) fick lov att beställa nytt innan det funkar i nya mobilen. Jaja man kan väl inte kräva att en ny dator har stöd för 5,25" floppy heller :)

watar


griffin

Trevligt! Nöjd? Funderar på att lura på min fru en av de nya HTC-androiderna. Hon är skeptisk till att ringa med touchlur men vi behöver höja tekniknivån på det mobila planet i familjen känner jag. Själv har jag jobbmobil så jag får hålla mig. :D
snappahead

ctrl

Andra veckan men min iphone 3GS.

Gillar luren och navigeringen i den. Touchskärmen är fantastisk. Hatar däremot itunes, att tvingas ha detta virus på datorn är fördjävligt. Ska Jailbreka den snart... :D
Control
87th Stray Dogs VFW