Author Topic: Ny mobiltelefon, men vilken?  (Read 8966 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Ny mobiltelefon, men vilken?
« Reply #16 on: January 18, 2010, 21:43:53 »
C702 går för knappa 2000 på prisjakt nu.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Rivvern_

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2769
  • "Guns don't Kill people. Chuck Norris kills people
    • MSN Messenger - Rivvern@hotmail.com
    • View Profile
    • Master Arms
    • Email
Re: Ny mobiltelefon, men vilken?
« Reply #17 on: January 18, 2010, 22:08:15 »
Köp INTE C702!!! Vi har de på jobbat och samtliga är värdelösa. Hänger sig, stänger av sig m.m. Och är knapparna för små och sitter för tätt. Satsa på någon annan modellserie.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Ny mobiltelefon, men vilken?
« Reply #18 on: January 18, 2010, 22:55:28 »
Oj, det var ord och inga visor. Alltid bra med lite hands on-erfarenhet. Jakten fortsätter. C905 är fortfarande intressant, men den känns lite stor. Det får inte bli någon tegelsten i fickan.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1417
    • ICQ Messenger - 2462430
    • View Profile
    • SUL37
    • Email
Re: Ny mobiltelefon, men vilken?
« Reply #19 on: January 19, 2010, 12:52:35 »
Ja, Mac/iPhone-ägare kan ofta verka en aningen religiösa och det kan vara rätt jobbigt att argumentera med religösa. Men faktum kvarstår. iPhone ÄR bättre än skivat bröd.

Visst har den en hel del begränsningar som tex att man inte kan ladda upp och ned filer hur som helst, men jag ha aldrig upplevt det som specielt jobbigt, och begränsningarna är nödvändiga för att det ska vara en så enkel och stabil pryl som det är.

Jag har jobbat med att utveckla programvara för windowsmobiler i ett antal år och skulle som användare inte ta i en sådan med tång. Jag har dessutom sett min sambo, som är både teknik- och prylintresserad, gå från ganska entusiastisk till fullt ut frustrerad när hon genom jobbet avverkat den ena windowsmobilen efter den andra. Och hon sneglar mer och mer avundsjukt på min iPhone. Senast är det en HTC HD2 som har en fantastisk skärm och är fin på många sätt men det är fortfarande en windowsmobil med allt vad det innebär.

Vad Lupson har emot Apples affärsmodell vet jag inte, men jag måste säga att jag tycker den är bra. Det finns ett enormt utbud av småprogram både sådana som är gratis och sådan som kostar lite pengar. De flesta som kostar pengar är väldigt billiga. Tittar man lite på Microsofts motsvarighet till Appstore så ser man snart att det är en ren katastrof och det kan man delvis skylla på deras affärsmodell.

Lägg därtill en väldigt bra hårdvara. iPhonens grafikprestanda är oslagen på mobiler vilket ger väldigt snabba menyer. Min gamla Ericsson P1 som i övrigt var en rätt trevlig mobil, höll på att göra mig galen med sina långsamma menyer. Pekskärmen på iPhonen är också långt före konkurrenterna. Har inte sett någon annan som är så exakt med att läsa av fingrarna. Nackdelen är väl att den inte går att använda med vantar på, men vilken pekskärm klara av det?

Vad är det egentligen som är så bra med iPhone? Varför är den så mkt bättre på att ringa, sms'a, mms'a, kalender'a och fotografera än andra telefoner? :)

Ärligt talat, man ringer inte bättre med en iPhone, och du tar definitivt inte bättre bilder med kameran. När det gäller kamera är nog K810i den bästa mobil jag någonsin haft. Nyare mobiler har fler megapixlar, men det ger egentligen bara mer brus i bilderna.

SMS och MMS är bättre i iPhone än i de flesta andra telefoner. Här skiljer man inte de båda typerna av meddelanden. Som användare behöver du inte bry dig om vad det är du skickar och det ska du ju inte heler behöva. Alla meddelanden man skickar hamnar som en chat oavsett om de innehåller bilder eller bara text. Varje kontakt har sin egen chat-vy så man kan enkelt följa vad man skickat till vem. Klart bättre än den oöverkådliga inkorg som man har haft de flesta mobiler sedan jesus gick i kortbyxor. Det finns ett par HTC-mobiler som gör på liknande sätt så iPhone är väl inte helt unik på detta. "Kalendera" går faktiskt också bättre i en iPhone än de flesta andra mobiler jag sett. Du synkar lätt upp den med alla dina Google-kalendrar, exchangeservrar eller liknande och får en överblick som få mobiler gett mig tidigare. Min P1i ville tex bara synka med en kalender och det är precis samma sak med HTC HD2. Det går att gå runt detta men det är krångligare än det ska behöva vara och involverar oftast att man tvingas betala för tjänsten. 

Slutligen är fortfarande användargränssnittet på iPhone helt i en klass för sig. Det förvånar mig mycket att ingen annan lyckats ens komma upp i närheten av den nivån iPhone har. Google har kommit en bra bit på vägen men har fortfarande en bit att gå skulle jag vilja hävda. Det räcker definitivt inte att som microsoft säger sig ha gjort och "göra gränssnittet mer fingervänligt". Då har man inte fattat vad det handlar om, dessutom har de misslyckats med att få det "fingervänligt". en iPhone går att sätta i händerna på teknikidioter utan att de får allergiska reaktioner, och en tekniknörd som jag uppskattar det minst lika mycket. Sedan är det väl oftast tekniknödrar som jag, som inte gillar de begränsningar som Apple lagt in, men som sagt så har jag inte riktigt märkt av dom än. Så begränsande är de uppenbarligen inte. Speciellt religiös är jag faktiskt inte, det råkar bara vara så att för tillfället finns det inga mobiltelefoner som slår iPhonen. När det kommer en sådan skall jag gladeligen byta.

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: Ny mobiltelefon, men vilken?
« Reply #20 on: January 19, 2010, 15:45:02 »
jag har ägt många telefoner (framför allt pga. låg livslängd i mitt yrke), men jag har aldrig varit så nöjd med en telefon som med min iPhone. Den är logisk och användar vänlig!
Jag gick länge och tittade snett på iPhone pga. Mac kopplingen och allt ståhej om den. I ärlighetens namn var inte den första modellen helt 100. Men så gick min hyffsat nya Sony Ericsson sönder och abonnemanget var på väg ut, så jag slog till på en 3Gs. It rocked my world!

Som vi iPhone ägare envist säger; Du köper inte en telefon, du köper en livstil!  ;)

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Ny mobiltelefon, men vilken?
« Reply #21 on: January 19, 2010, 18:37:42 »
Jag gillar att ta bilder i någorlunda bra kvalitet och jag vill kunna visa dem på skärmen och att det inte ska se kornigt eller kantigt ut. Föra över dem till datorn är kul, men inte något jag gör regelbundet. MMS och SMS kostar ju olika. Jag vill ha full koll på om det är ett MMS jag skickar, går inte det med en iPhone? Angående kalendern så behöver jag inte synka den med något (jag vet inte ens vad en exchangeserver är för något). Eller ja... det skulle vara med min lärarkalender då, men den är i pappersformat. :) Jag vill bara att kalenderfunktionen ska vara någorlunda logisk och lättanvänd, med funktion för anteckningar, påminnelse med ringsignal vid en viss tidpunkt osv. Jag blev aldrig riktigt vän med Sony Ericssons kalender i K810i. Gillade t.ex. inte alls att man var tvungen att skapa en kontakt i telefonboken för att kunna lagra någons födelsedag med larmsignal klockan 18.00 på kvällen. Där gillade jag Nokia bättre.

En sak som kanske blir helt avgörande är att jag antingen vill köpa mobilen kontant (och då får den inte kosta en jäkla massa tusenlappar). Eller så vill jag kunna förlänga mitt nuvarande abonnemang hos Telia som är ett "prata på"-abonnemang där jag betalar 29 kronor per månad och sedan 29 öre per minut/sms osv. När iPhone kom hade de bara såna där specialabonnemang och det är jag inte intresserad av.

Edit: Ugh! De vill binda mig i 24 månader för 200 kr/mån, vilket innebär att jag kommer att ha betalat 4800 spänn för telefonen. För dyrt.
« Last Edit: January 19, 2010, 18:42:46 by Horizon »
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Ny mobiltelefon, men vilken?
« Reply #22 on: January 19, 2010, 19:45:21 »
Köp INTE C702!!! Vi har de på jobbat och samtliga är värdelösa. Hänger sig, stänger av sig m.m. Och är knapparna för små och sitter för tätt. Satsa på någon annan modellserie.

Har ni uppgraderat firmware? Jag hade ett par hängningar när den var ny, men sedan jag uppdaterade den har jag inte set några.

Att knapparna är små är sant, inga problem för mig med siffrorna men det har hänt att jag råkat trycka fel på svara-knappen (som sitter mitt i en "vippknapp" för menyerna, för den som inte sett den). Jag har definitivt inga smeahänder heller, så för den med handsktorlek över 20 är den nog inte rätt. :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1417
    • ICQ Messenger - 2462430
    • View Profile
    • SUL37
    • Email
Re: Ny mobiltelefon, men vilken?
« Reply #23 on: January 22, 2010, 14:51:46 »
Hittade ytterligare ett argument för iPhone:
http://ardrone.parrot.com/parrot-ar-drone/en