787 Första flygning

Started by griffin, December 16, 2009, 19:02:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Quote from: Brat on December 25, 2009, 19:44:24
Man förstår ju varför den inte behöver winglets, hela jädra vingen fungerar ju som en winglet. Undrar om turbulens känns mindre stötig när vingarna flexar mer? Har de inte haft problem med att planet blivit tyngre än planerat, kanske vingflexningen inte var menat att bli så pass stor!?  ;)

I så fall är det tomvikten som stuckit, maximal startvikt lär ha legat still rätt länge nu. Man tappar kort sagt lastförmåga om man går över viktmålen.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Brat

Jo det förstår jag, men gör man första flygningen med maxlast?
-Brat

Horizon

Det skulle jag inte tro. Första flygningen måste väl göras med ett gäng tekniker och en massa mätutrustning, eller? Att man lastar fullt känns lite vågat även om man har mycket simulerade data att tillgå. Vad säger experterna?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Sannolikheten är nog stor att kärran är relativt lätt vid första flygningen. Dock får flygplan inte vara för lätta heller, det finns minsta tillåtna startvikter också. Det kan faktiskt bli ett problem när man vill ferryflyga utan inredning t ex för målning.

Mitt antagande är att förstaflygningen görs med minimum crew. Kolla att den flyger innan man börjar lasta ombord tekniker vore ju det sansade...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Hehe, jag tänkte på en film jag såg vid testerna av A380'an, men nu när du säger det så var det ju bromstester de genomförde med en massa tekniker ombord. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Brat

Vart jag ville komma var att om detta är ett lätt plan, hur mycket flexar det vingarna fulllastat då, hä bli jö bara winglets alltihopa! :)
-Brat