News:

No significant change

Main Menu

Ny PC till Vitus

Started by Vitus, December 05, 2009, 19:35:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

Om jag kan få en summa att handla för så kan jag ge mina tips. Minimum är nog 7000-8000 tusen i mitt tycke.

Vitus

Ok nu snurrar det ordentligt i skallen.
Tack för hjälpen killar  behöver mer hjälp.
Om vi säger att det måste pressas rejält, mycket utgifter just nu, vad ska vi köra på då.

Jag behöver också skaffa Win7 för det har jag inte ännu.
Alltså
- Moderkort (gärna med inbyggt ljud)
- cpu
- minnen
- gfx kort
- cpu fläkt?

Kan jag använda av det jag har?
- Lådan ( en Scaleo X burk så den är ganska stor borde räcka?)??
- Nätdelen nyinköpt räcker antar jag 630w
- nätverkskort
- Ljudkort ??
- Minnen 4 gb ??
- cpu fläkt
- hårddiskar
- brännare

Om det går att hamna runt 7000 kr så är det kanon, med möjlighet till att köpa bättre
gfx kort om något eller ett par år.

ctrl

Nedan från komplett.se

Moderkort:
Gigabyte GA-P55-USB3, Socket-1156 ATX, P55, DDR3, 2xPCI-Ex(2.0)x16, GbLAN, USB 3.0, On/Off  919:-
Proc:
Intel Coreâ„¢ i5 Dual Processor i5-650 Dual Core, 3.2Ghz, Socket 1156, 4MB, 73W, Boxed w/fan  1.495:-
Minne:
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP  639:-
Grafik:
Gainward GeForce GTX 460 768MB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, 675MHz 1.295:-
Kylare:
Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1600 RPM, 64,3 mÃ,³/h, 17,6 dBA, 92mm Fläkt  479:-

Totalt: 4.827,00

Eventuellt behöver du en ny låda, ex en Antec300, ljud och nätverk finns på moderkortet. Om det finns mer pengar så byter du till en i5a med quad eller tar ett sted till och går till en i7a. Det här skall inte ses som det perfekta förslaget men en klar indikation på att det faktiskt går att få till en vettig burk till dig för under 5k :D:D:D
Control
87th Stray Dogs VFW


Rivvern_

Bra förslag CTRL.

Men jag hade nog velat ta steget till I7an. Den väljer jag i mitt förslag som kommer senare.

Vitus

Härligt, jag börjar se ljuset i andra änden.
Det här med att jag kan komma att behöva en ny låda,
är det för att moderkortet tar större plats eller?

Rivvern_

Här är mitt förslag.
Lägstapris är strax under 7000:-. När det gäller grafikkort så kan du ju byta mellan märken, tex asus, xfx, gigabyte m.m för att få bättre pris. Butikerna brukar oftast bara sälja två modeller. Man får försöka välja delarna i den butik som har det mesta i paketet.

Moderkort, processor och minne tycker jag inte är så mycket att diskutera om. Jag har valt det mest prisvärda.

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_