News:

No significant change

Main Menu

Caribou.

Started by Vitus, November 23, 2009, 23:33:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Brat

Gammal tråd, men för att spinna vidare på anfallsvinkeltråden, mest ekonomisk fart måste ju vara den som ger så låg anfallsvinkel som möjligt i förhållande till flygläget, alltså så plant som möjligt?
-Brat

ft

Låt oss till att börja med anta att vi med mest ekonomisk fart menar den fart där luftmotståndet är lägst (caveats apply). I praktiken innebär det den fart där det inducerade motståndet (motståndet skapat av vingarnas lyftkraftsgenererande, minskar med ökande fart) är lika stort som parasitic drag (vad det nu heter på svenska, motståndet som genereras av friktion och formmotstånd m m - ökar naturligtvis med ökande fart).



Ofta har flygplan ett par grader pitch up i cruise, vilket naturligtvis skapar lite luftmotstånd från skrovet. Att öka hastigheten för att få ner formmotståndskoefficienten genom sänkt nosläge ökar dock med nästan hundraprocentig sannolikhet ändå det totala parasitmotståndet, tack vare hastighetsberoendet i parasitmotståndet.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Vitus


Horizon

Så farten bör ligga där kurvorna för induced drag och parasitic drag möts? Då tänker jag på den mest bränsleekonomiska farten, alltså farten där det krävs som minst bränsle per timme att hålla planet i luften.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Det finns flera "bäst"

- Lägst energiförbrukning per flygtid (bra för pilot som bara betalar bränsle för sin flygning)
- Lägst energiförbrukning per sträcka (Det miljöextremisten normalt strävar efter)
- Lägst kostnad per flygtid (inte riktigt detsamma som det första alternativet)
- Lägst kostnad per sträcka, se nedan:

Bäst ekonomi för pax är snabbare än lägsta total drag pga. bland annat kostnader som bestäms av flygtid/gångtid, lönekostnad mm.
Inget flygbolag flyger så vitt jag känner till så långsamt som något av ovanstående...
Control
87th Stray Dogs VFW


ft

Som sagt, "caveats apply". ;)

Minst energi krävs för att putta flygplanet en given sträcka genom luften där kurvorna möts. Dock kan det innebära att man får dra av så att motorerna får jobba på ett varvtal där de inte är så effektiva, eller där de tappar effektivitet p g a minskat ramtrycksåterhämtande (ram pressure recovery) i intagen... eller... eller... eller... så även om luftmotståndet förbrukar mindre energi kanske det går åt mer bränsle.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Haha, vilken soppa (!) ... :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names