News:

No significant change

Main Menu

Akvarium

Started by Rivvern_, November 23, 2009, 08:22:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

#8
QuoteKom ihåg att dosera i vattenberedningsmedel och flytande bakteriekultur under påfyllningen,
Finns med.

Koppning låter bra. Innan har jag som sagt kört plastpåse och klippt lite hål med jämna mellanrum ända tills fisken själv simmar ut.

Rivvern_

Kan du inte ta några bilder på ditt akvarium?

griffin

#10
Extra kul att någon mer man känner fixar med akvariet. En orsak till att jag lite tappat intresse är nog att jag inte haft någon naturlig väg att ventilera projektet med. Bara att nån annan håller på med samma sak räcker långt. I och med att en fisk är sjuk känner jag att det är dags att börja ta tag i det här med akvariet.

Jag fyller på med tips... mest för att jag tycker det är kul att skriva - ta till dig det du tycker verkar intressant/vettigt men ta det inte som absoluta sanningar.

Byte av vatten. Fixa en oanvänd vattenslang som med god marginal är så lång att den räcker från akvariet till närmsta badkar eller duschbrunn. Handfat *kan* fungera men bara om det är placerat lägre än akvariet. Vidare ser du till att införskaffa nippel/snabbkoppling att skruva på duschnblandaren. I ena änden av slangen sätter du snabbkopplingen, i andra en "dammsugartub" som du kan köpa i akvarieaffären (se exempel längt ned till höger på bifogad bild).

För att byta vatten gör du sedan enligt följande. Jag tar det detaljerat för detta är en sak som jag själv aldrig hittade bra info om från start utan är nåt jag labbat fram under längre tid. Det är de små detaljera som gör jobbet att byta vatten enkelt.

1. Lägg ut slangen, skruva på munstycke på blandare i badkar/dusch men koppla inte in slangen.
2. Lägg ena änden i badkaret eller ned i duschbrunnen. Lägg i "sugen" i akvariet, nyp slangen med ena handen på ett ställe som är nedanför vattenytan men utanför akvariet. Fyll sedan sugen så att den inte har luft i sig. Håll sedan upp sugen så att vattnet rinner ned i slangen men stoppas av att du nyper den. Sänk sedan försiktigt ned sugen i vattnet igen utan att vatten rinner ut och fyll den på nytt. Har du gjort rätt har du nu enbart vatten i sugen och slangen fram till stället du nyper slangen på. I enda handen har du sugen under vattenytan och i andra handen nyper du av slangen i nivå eller strax under vattenytan men utanför akvariet. Allt du behöver göra nu är att släppa nyptaget om slangen och du har en fungerande hävert. Om inte, fick du luft i slangen mellan nypet och sugen. Gör om, gör rätt.
3. Passa på att "dammsug" gruset genom att försiktigt trycka ned sugen i gruset/sanden. Du kan mer eller mindre fylla sugen med grus. Lyft den bara så åker gruset ur den. På så vis får du bort massa slam som ligger i gruset, men processen är inte så grundlig att allt försvinner vilket är bra - för en del måste ju vara kvar för att bibehålla balansen i akvariet.
4. När du tömt ur tillräckligt med vatten lyft bara sugen ovanför vattenytan så bryter du häverten.
5. Spola vatten i dusch/badkar en stund så du får samma temp som akvariet. Använd termometer om du är osäker. Vissa hävdar att varmvatten är farligt, jag har vad jag vet inte haft några problem med det. Är du osäker, hellre ett par grader för kallt en för varmt när det gäller det nya vattnet.
6. När vattnet nått stabil temp, plugga i snabbkopplingen och fyll akvariet.
7. Stäng av vattnet men koppla inte ur snabbkopplingen. På så vis hindrar du ny hävert och bibehåller fräscht vatten i slangen. Ta först upp sugen om den är under ytan, sen kopplar du ur nippeln. Rulla sen ihop slangen från sug-änden genom att hålla sugen högt och rulla ihop försiktigt och långsamt så vattnet hinner rinna ur. Var nogrann med att inte vika slangen, en sliten slang får vikställen som gör framtida tömningar långsamma. I och med att det bara är fräscht vatten kvar minskar risken för lukt när du förvarar slangen.

Om du har vattenkannor och badkar eller åtminstone duschytt, lägg "nippeländen" av slangen i en vattenkanna som du ställer i badkare när du tömmer. Dels, om du har pyttefisk så hamnar de i vattenkannan snarare än avloppet om olyckan är framme. Och för det andra, akvarievatten är superduperfärdiggösslat vatten för dina växter. Överdosera dock inte eftersom akvarievatten som står i krukorna stinker.



edit: instruktionen kan tyckas överambitös men i början tog det så mycket tid för mig, höll på med hinkar och plaskade. Startade sughävert genom att suga på slangen vilket var lagom mysigt. Så genom trial & error har ovanstående rutin växt fram och nu går det inte åt så mycket tid att byta och det blir minimalt med plask och dräll.

När man "damsuger" botten blir det ojämt. Not to worry, det slätas ut automatiskt på nån dag. Ingen ide att lägga energi på att släta ut gruset manuellt mao, det gör tyngdlagen och fiskarna själv. Dock försöker jag lyfta gruset mot bakre sidan och på så vis skapa en sluttning för ökad känsla när man tittar på akvariet.
snappahead

griffin

#11
Foto: absolut! Jag blev inspirerad så bilder dyker upp inom några dagar. Tyvärr är de flesta växter uppätna så just nu är det ingen vacker syn... och min Back-To-Naturebakgrund är urtagen också.

Skall du sätta i en sån har jag erfarenheter också, jag har gjort det en gång och gjorde min beskärda del av misstag där...

edit: apråpå rengöring. Något man *absolut inte* skall skaffa om man har småbarn är en sån där magnetisk rengörare där man har ett handtag på utsidan och en magnet med rengöringsyta på insidan. För ungar älskar att leka med den. Det är i sig ingen fara, tills magnetdelen trillar av. Och det i sin tur är ingen fara för den är magnetisk (ju) så man tar bara handtaget och för nära magneten.

MEN, risken är att det hamnar finkornigt grus i rengöringsytan när den ligger på botten. Gissa vad som då händer när man drar handtaget fram och tillbaka för att rengöra... Jag har två-tre tydliga, 2-3 dm långa repor på insidan av mitt akvarie, på bästa titta-ytan....
snappahead

Rivvern_

Skit.. Jag fick AVSLAG på mitt akvarieinköp pga att jag köpte ett PS3 ganska så nyss.. Får nog tyvärr vänta ett tag. Men jag ger mig inte. Får ge det lite tid bara.

griffin

Fan. Chefen kan vara hård ibland....

Nåja, när du får igenom köpet har du massa med info här då :)
Fixar lite bra bilder tills dess som du kan använda för att övertala med ;)
snappahead

Rivvern_

Jag vill ha ett akvarium. Hmm. Det finns tre alternativ.

1. Jag sticker iväg och köper ett utan hennes medgivande. Kommer hem, får skäll och blir skyldig att köpa något (dyrt) som hon vill ha.

2. Tänk så sticker hon iväg och köper ett till mig i julklapp. Då blir det jobbigt med punkt 1.

3. Avvaktar. Med tanke på att jag behöver köpa ett nytt grafikkort inom det närmsta halvåret.

;)

griffin

Kombinera 1 & 2. Stick iväg och köp ett utan medgivande, men efter jul :)

Grafikkort? Äsch, akvarie är roligare. :) Du kan använda grafikkortet som argument annars. "Älskling, jag vill ha ett grafikkort så jag kan spela mer". Eller, om du tycker det är bättre köper jag ett akvarium. I valet att ha nåt fint att titta på och att du försvinner bakom skärmen ännu mer så finns det bara en given vinnare!  :tongue1:
snappahead