News:

No significant change

Main Menu

Akvarium

Started by Rivvern_, November 23, 2009, 08:22:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

#16
Men jag vill inte vänta till efter jul... Suck.   ;)

Jag vet en till fisk jag vill ha. Regnbågshaj. Vi hade en sådan innan. Den var skitfin och rörde sig precis som en haj.

EDIT: Hon har gett med sig!  ;D Motköpet blev att hon får åka till Ullared. Så det blev inte billigt.

Griffin. Kan jag få ett utlåtande angående http://www.blocket.se/skaraborg/540_L_akvarium_med_benstallning_23171476.htm?ca=13&w=2 . Det lutar åt detta.

Horizon

Haha, min fru kom hem från Ullared i fredags och mitt kreditkort saknade plötsligt över tretusen spänn. Och då hade hon "bara handlat det mest nödvändiga". :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

Har hon inte gjort av med mer än 3000:- så kan du gott räkna med att hon snart vill dit igen.  :D

griffin

#19
lol@horizon. Min fru är iaf inte intresserad av Ullared gud bevars. Men vi har IKEA nästgårds och det är väl likte liknande fenomen där.

Angående akvariet i fråga... jag har haft ett likadant men på 100 liter eller vad det nu var. Inte särskilt snyggt kanske, men det duger utmärkt.

Jag var nöjd med mitt, ville köpa större och då blev det ett sprillans nytt sånt här: http://www.juwel-aquarium.de/en/vision.htm?cat=19 (Kan nämna att jag vid tillfället hade såld en lägenhet med vinst. Idag hade jag till att börja med inte köpt nytt och för det andra köpt ngt ännu större. Kanske inte 500-liter men iaf 300+.) Det trevliga med en möbel är att det finns plats att ha sladdar, fiskmat, slangar etc.

Eftersom jag bara köpt ett enda akvarium i mitt liv och det var dyrt och nytt tror jag inte jag är rätt person att ge köpråd. Dock vet jag att du skall inspektera akvariet noggrant när du tittar på det. Kolla fogar och framför allt glasen. Fogar kan repareras men glasen är det värre med. Repor behöver inte vara någon fara men de skall inte komma som nån överaskning.
Kolla in ställningen med. Och som vanligt med beg., kolla varför de säljer och bedöm trovärdigheten. Ser att akvariet har ramar runt glasen. De utan ramar har (tror jag) tjockare glas. Men jag tror båda alternativen är ok, en smakfråga. Ser hyfsat prisvärt ut med nedsatta priset. Ett nytt sådant kostar lätt 6-8kkr (kollade lite snabbt på en prislista och där kostar själva akvariet 5kkr+ och möbel 1kkr+, sen tillkommer pump etc).

edit: Vad jag menar med repor är att det finns en säkerhetsaspekt. Du vill inte köpa ett akvarium som läcker eller går sönder. Sen har vi kosmetiska repor, de går nog att fixa (likt man fixar bilrutor). Det luriga är att bedöma om en spricka eller skada utgör något säkerhetsproblem eller bara är estetisk...
snappahead

ctrl

Köp en orm istället ;) så slipper du flera hundra kilo vatten :D

Ikväll kommer det ännu en film på Alice när hon äter  :P
Control
87th Stray Dogs VFW


griffin

Ser jag fram emot. Den förra, finns den på fejan eller har jag bara missat den här? *kollar*
snappahead

Horizon

För att fortsätta min off topic-räd här i tråden så... IKEA, ja du... hon är lika förtjust i det stället som Ullared. Dessvärre planeras ett helt nytt varuhus 15 minuters promenad från där vi bor. Hjääälp! :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Hahaha! You're f****d.
Jag blir fan dåligt på humör bara jag sätter min fot på IKEA. Det som utan tvivel kommer hända är en eller flera saker av följande:

* Man blir X tusen kronor fattigare
* Man måste på beställning ha Y åsikter om vad som passar in hemma, om det skall vara möbel ditt eller datt. Och här är fällorna många - ett slarvigt svar och vi har ett gräl på gång, eller ett felköp. Eller både och.
* Man måste bära en jävla massa saker.
* Sen får man bygga ihop skiten med. Jag har sedan länge passerat stadiet att jag tycker det är kul
* Måste åka tillbaka till IKEA med felköp(en) och för att skaffa saknade delar
* Måste montera om de möbler som blev fel. Och fel blir det, hur jävla duktig man än är.
* Man måste förstå varför möbeln/möblerna som "planerades" att köpas in kostade dubbelt så mycket som beräknat. De sista hundra metrarna till kassan är boven, men vad fasiken fick man för pengarna...?... ljus, pynt och annat krafs.

Nej, nu måste jag sluta innan jag blir förbannad på riktigt. Ni förstår mitt sargade förhållande till denna diaboliska inrättning. En livräddare är dock att de kränger korv för en billig peng. Kunde de fixa en barhörna och familjerådgivning på plats så kanske...
snappahead