News:

No significant change

Main Menu

Akvarium

Started by Rivvern_, November 23, 2009, 08:22:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

Efter ha sett CTRLs terrarium så blir jag nu sugen på att skaffa ett akvarium.

Har hittat ett på 540L. http://www.blocket.se/skaraborg/540_L_akvarium_med_benstallning_23171476.htm?ca=13&w=1

Men jag är väldigt osäker på hur tungt det blir och om ett hus från 50-talet pallar vikten. Det är ju 6 ben på ställningen så är det någon vikt att tala om? Helst vill jag ha det på andra våning..

griffin

Kul!

Kör ett 260 liters själv och skall väl erkänna att sen start har intresset svalnat. Men det är det som är det fina med akvarium, så länge man håller fiskarna vid liv så kan man låta det gå i perioder. När sen andan faller på "möblerar man om" eller kompletterar med nya fiskar. Där i mellan är det en väldigt trevlig prydnad, så länge man byter vatten då och då *hrm*.

När det gäller vikt... det blir ju ett dryga halvt ton. Först vattnet på 540 kg, sen har du ett antal kg sten/grus i botten och till sist väger akvarie och möbel en del.
Står det längs väggen bör det väl vara ok men tänk på att mäta med vattenpass för risken är väl att golvet redan från början sviktar/lutar. Det innebär att du antagligen behöver ha en del under yttre benen för att kompensera. Du vill inte att akvariet lutar ut för mycket (helst inget alls) eftersom det blir stora krafter som trycker.

Dock skulle jag *tro* att det inte är några större problem - vad väger väl inte en fylld bokhylla eller två? Å i andra sidan är dess vikt fördelad väldigt grunt nära väggen. Sök lite på nätet med, om du inte redan gjort. Ett bra ställe med många kunniga&hjälpsamma är t.ex. http://www.zoopet.com/

Sen kan vi diskutera fiskar och annat skoj här. Själv har jag en Gurami som fått skägg, misstänker nån svamp. Annars har de hållt sig friska länge, förutom det naturliga bortfallet av fiskar som blir gamla.
snappahead

Horizon

Fan, ormar och fiskar. Vad tar det åt er? Räcker det inte med kvalster!? :D

Nä, seriöst så kan jag faktiskt förstå meningen med akvarium. Det är ganska avstressande att sitta och kolla på färgglada fiskar som simmar runt. Vet att vissa flygledartorn har ett stort akvarium där anställda kan sätta sig och relaxa när de går av sitt pass.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

#3
Hittade den här tråden på Zoopet. Nybörjar guide -> http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Tänker följa den till punkt och pricka då vi var lite för oseriösa med vårt förra lilla 50 liters akvarium och fiskarna dog en efter en.
Måste nog satsa mer på att hålla koll på bakteriflora, ph-värde och temperatur.

Jag vill börja med några svärdbärare. Har alltid haft sådana. Lättskötta och vackra.
Sedan vill jag ha en eller två fina malar. Dessa gillar jag. Har haft en som hette DJHardrocker. Han var riktigt tuff.
Något som jag tycker är häftigt är stim. Så det blir nog att skaffa 20-30 tetror av någon sort.
Vi hade även kampfiskar. Riktigt fina. Men måste nog läsa på lite om dessa passar ihop med övriga firrar.

griffin

#4
Aight!

Har flera malar - och de är mina favoriter (iaf de större), en är säkert över 30 cm numera och riktigt vacker med stor fena som han visar upp ibland. Skall se om jag kan fixa bild. Heter såklart Maximal. Sen har vi Bamse som är bara en aning mindre men närmre 30 skulle jag gissa. Sen har vå de mindre som är i 5-7 cm-klassen som heter saker som Malena, Malin, Ingegerd och Rolle. Förutom de två sista som är döpta efter förra ägarna så är det barnen som varit vitsiga....

Sen har vi 3 skalarer (var 6 från början) i ganska stor storlek (över 1 dm höga), 5 praktbotior som börjar växa till sig, sista Guramin är som sagt sjuk så vi får se. Sen tre silverhajar modell större och tillsist ett stim oranga saker som jag inte minns vad de heter.

En salig blanding med andra ord, så blir det när man har barn - alla vill ha "sina fiskar"...
Jag kan rekommendera praktbotiorna, de är färgglada (svarta/röda) och har lite "karaktär". Well, när de inte gömmer sig då. Men när de är framme är de klart underhållande att se på, och de håller alla snäckor/snigkar i schack mycket effektivt.

När det gäller skötsel har jag ett tips: byt vatten ofta. Jag försöker byta 30-50% varje till varannan vecka. Rekommendationen jag sett är att byta lite men ofta. Samt håll efter filtersystemet (systemen skiljer sig åt men i mitt skall översta filtret bytas varje vecka - byter det lite mer sällan men tar ut några av svamparna och rengör dem nån gång i månaden.)

En viktig sak är att starta upp akvariet rätt och att inte befolka det för snabbt. Detta tror jag är en felkälla när folk startar akvariet - att de är för ivriga. Det tar tid för akvariet att nå en bra balans och varje tillskott i form av växter eller fiskar påverkar balansen...

edit: en av kommentarerna på zoopet om Praktbotia är väl beskrivande:
QuoteEn fantastiskt trevlig fisk som skänker liv och rörelse till sällskapsakvariet. Jag har märkt att dom verkar trivas bäst om dom är 5 st eller fler. Dom gör skäl för sitt engelska namn "Clown Loach", eftersom dom gärna håller på med pajaskonster och hyss av alla de slag. Mycket sociala fiskar som verkar tycka att det är kul att umgås både med sina artfränder och andra fiskar.

edit2: Maximal är av denna art: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318
snappahead

Rivvern_

#5
Quote"En viktig sak är att starta upp akvariet rätt och att inte befolka det för snabbt. Detta tror jag är en felkälla när folk startar akvariet - att de är för ivriga. Det tar tid för akvariet att nå en bra balans och varje tillskott i form av växter eller fiskar påverkar balansen..."

På denna punkten kommer jag vara mycket noga denna gång. När man var yngre hade man inte riktigt samma tålamod. Man köpte all fisk på en gång och sen fick den ligga lite i en plastpåse och sedan tog man ur allihop.

Ska kolla upp praktbotiorna. Låter som en trevlig firre!

griffin

Hittade en gammal bild på Maximal (jag är reggad på Zoopet som Moriarty ser jag nu - var ett tag sen jag var där...).



Han har växt sen dess, men du som siktar på stort akvarium och gillar malar bör kika på en sån eller liknande.
snappahead

griffin

Skummade "starta-upp-guiden" lite snabbt, den verkar bra.

Jag har ett vagt minne av att jag fick rådet att preppa akvariet med medel i en vecka innan jag lät första fiskarna flytta in - något som inte framgår av guiden av vad jag kan se.
När jag köpte det stora akvariet fick jag rådet i affären att köra med ett speciellt medel som man tillsätter för att få igång produktionen av bakterier och den processen tog ca en vecka har jag för mig.

Vilket leder mig till två tips/erfarenheter till. Kan du, håll dig till en affär som har folk som är kunniga på akvarier. Många djuraffärer säljer lite fiskar så där vid sidan av men har inte djupare kunskap. Helst bör det finnas en utbildad eller eldskäl i affären. Har du inte någon sådan affär där du upplever folk tillräckligt kunniga/intresserade kan jag tipsa om några som man med all sannolikhet kan maila/ringa och fråga om man behöver råd.

Det andra tipset är när du sen skaffar fiskar - finns olika skolor men jag kör med något som kallas "koppning". Sättet man "planterar" fisken på påverkar dess chanser att klara sig i nya miljön. Koppning innebär att man häller den nyinköpta fisken i ett kärl (kastrull är bra för beroende på art kanske de hoppar och då är ett lock bra.) Det måste vara lagom stort så fisken täcks av det vatten som den kom i, men också med marginal så att du kan fylla på vatten. För sedan tar du var 5:e minut under en timmes tid en kopp/mugg (därav namnet koppning) *från* akvariet och tippar i kärlet med nya fisken. Detta innebär att du i små doser tillsätter totalt ungefär 1Ã,½-2Ã,½ liter akvarievatten till nya fiskens temporära kärl. När du gjort detta en timme tar du en hov och fångar upp fisken/fiskarna med och sätter ut i akvariet.

Syftet med koppningen är att sakta och under kontrollerade former vänja fisken vid nya vattnet samt att minska risken att du får med parasiter eller annat från fiskens gamla vatten. Varianten att lägga ned påsen med fisken i akvariet och snitta hål gör det svårare att kontrollera takten fisken exponeras för nya vattnet och finns det skit i gamla vattnet får man med det.
snappahead