Rätten slå sönder godisautomaten..

Started by granQ, October 20, 2009, 09:04:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

granQ

Här om dagen så fastnade en tjejkompis godispåse i en sån där automat.  Tänkte, nu har man köpt en godispåse men maskinen vägrar ge den eller pengarna. Borde inte detta ses som att den håller dina ägodelar mot din vilje (nu har jag även hört att äganderätten går över i den sekunden varan byter hand.. inte när pengarna går).. men om vi utgår från att det i detta fallet är min ägodel.

Vilken rätt har man att slå in fönstret för ta den? Stod funderade på, någon som har koll?
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

griffin

Moraliskt, lagligt eller i praktiken? :D

Antar att det är ett företag som står bakom och att de kan polisanmäla vandalism/förstörelse. Men frågan är om de kan rikta skadeståndskrav direkt? Kan inte sånt.
Men rent moraliskt, hell yes. Du har ju investerat pengar och blivit lurad, om än inte med flit (troligtvis).
Man kan ju alltid prova att gå rätt väg - ringa numret som säkerligen står på automaten för felanmälan. Frågan är hur länge du får vänta på ditt godis då...

snappahead

phatho

Det är lättare att be om ursäkt än om tillstånd  ::)

Horizon

Det är bara att vända andra kinden till och lägga i nya pengar... och bli lurad igen.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Off topic, men relaterat.

Jag fick en cykel stulen en gång. Inte dyr, men jag hade lagt ned mycket tid på den så det sved. Gjorde polisanmälan.
Hittade senare cykeln. Ringde polisen. Som hade tid att komma (!). Träffade nya "ägaren" när han försökte låsa upp den. Som erbjöd att ge tillbaka cykeln när jag presenterade hur det låg till. Polis kom. Polis tog cykel. En månad senare kontaktar jag polisen, då är cykeln på väg till aution (!).
Varför? Utredningen lades ned (cykelstöld i uppsala...). Senast kända ägare: andra snubben. Han har rätt till den, men gjorde inte anspråk. Nu gjorde jag det och fick den, men enbart för att jag ringde.

Sensmoral: Kan man begå egenmäktigt förfarande och komma undan med det är det onekligen frestande. Då hade jag haft cykeln direkt. I andra hand hade jag blåst av "polisinsatsen" och tackat ja till att ta emot cykeln av nya "ägaren". Men att gå rätt väg höll på att kosta mig cykeln.

Applicerat på ditt dilemma så säger jag 1) sparka fanskapet om ingen ser. 2) sparka lite till. 3) ring numret och hota att sparka den om du inte får dina pengar

;)
snappahead

ft

Klockrent fall! Automaten gör sig skyldig till stöld. Det har fängelse på straffskalan. Du kan göra ett envarsgripande och kvarhålla den på platsen tills polis anländer!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Du kan alltid hävda excess. Alltså, slå fanskapet sönder och samman, ta godispåsen och några glas mjölk efteråt som gainer.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

Quote from: ft on October 20, 2009, 20:19:18
Klockrent fall! Automaten gör sig skyldig till stöld. Det har fängelse på straffskalan. Du kan göra ett envarsgripande och kvarhålla den på platsen tills polis anländer!

Tror nog snarare att det skulle hamna under bedrägeri. Eftersom du aldrig fått tillgång till varan kan automaten inte anses ha stulit den från dig. Däremot har den förespeglat att den ska ge dig en viss vara för en viss betalning och sedan undlåtit att leverera. Klockrent bedrägeri.

Å andra sidan är ju inte maskinen en juridisk person, så den kan man knappast hålla ansvarig. Skulle dessutom inte förvåna mig om det någonstans på maskinen står något finstilt om att man inte garanterar leveranstiden.