Datorkontrollerat reglersystem (värme/fukt) med webinfo

Started by ctrl, October 15, 2009, 21:18:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctrl

Jag planerar att köpa en orm inom kort. (Terrarium inköpt idag, reptilmässa i Malmö 31/10 med troligt orminköp)
Det finns enkla sätt att fixa bra värme/fuktighet men jag skulle vilja göra det mer komplicerat ;)

Ni som trixar med olika USB-kopplade prytlar kanske kan leda mig mot någon lämplig byggsats som dels kan ta emot info från temp- och fuktighetsgivare och sedan styra värmemattor/lampor/vattenpumpar och dessutom skicka info om aktuell temp/fuktighet till en webbsida.

;D
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

wtf!? :D

Först och främst... vem faan vill ha en orm i hemmet!? :)

Ja ja, du kan ju fundera på någon sinnrik anordning som matar ormen också. Något som är kopplat till windowskalendern och kastar in en mus lite då och då.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Quote from: Horizon on October 15, 2009, 22:03:29
Ja ja, du kan ju fundera på någon sinnrik anordning som matar ormen också. Något som är kopplat till windowskalendern och kastar in en mus lite då och då.

De säljer USB-möss på MediaMarkt!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Rivvern_

Häftig idé ctrl.

Har tyvärr ingenting att tillföra. Men detta kan bli en rolig tråd att följa...

PS. Kan du isåfall ordna en datoriserad kattmatare till mig med.

griffin

Quote from: ft on October 15, 2009, 22:37:28
De säljer USB-möss på MediaMarkt!

Aw, you're killing me. Kabelsamlare på Ikea kanske också kan vara aktuellt?

Coolt projekt. Jag är helt med på noterna, har lite samma tankar kring en framtida bastu. Skicka ett SMS och få bastun i exakt rätt temp vid exakt rätt temp, allt möjligt att följa via websida. Mäta fuktighet ingår också gissar jag, en bra bastu skall ju ha rätt fuktighet med...

Jag har inte gjort några direkta efterforskningar men Kjells katalog känns som en bra startpunkt för vidare färd. Elfa känns övermäktigt.
snappahead

KeyCat

Kan inte tipsa dig om någon direkt byggsats men det låter som ett jobb för en PIC (eller AVR) microcontroller. Kolla upp 18F4550/18F2550 de har inbyggt USB 2.0 interface (men i är kanske inte direkt nybörjarvänliga att få igång över USB).

Hojta om du behöver mer hjälp. Jag har en hel del prylar enligt ovan liggandes men beror lite på hur svårt/enkelt du vill göra det (förenklat... svårare = billigare och enklare = dyrare).

Vad är det för art du planerar? Känner en som föder upp ormar men tror han mest har giftormar.

QuoteFörst och främst... vem faan vill ha en orm i hemmet!?

@Hor: Är faktiskt vanligare än man tror, intresset för reptiler har har ökat skarpt de senaste 10 åren.

Hade i yngre dar själv en boa döpt till "Ohm" :). IMO trevliga djur men man måste vara beredd på att boa/pyton/etc blir ganska maffiga när de blir lite äldre. Finns dock många andra arter som lämpar sig bra/bättre beroende på bostad.

/KC

>> It's all about teamwork! <<

ctrl

Ni som finns på facebook har kunnat se en massa fina bilder och förstår antagligen bättre ;)
Control
87th Stray Dogs VFW


KeyCat

Quote from: ctrl on October 16, 2009, 18:30:17
Ni som finns på facebook har kunnat se en massa fina bilder och förstår antagligen bättre ;)

Vad är facebook ?? ;) :) :D

/KC

>> It's all about teamwork! <<