News:

No significant change

Main Menu

Konvertera textfiler?

Started by ft, October 03, 2009, 14:15:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Det är rätt ofta som man finner sig själv med ett knippe text/ASCII-filer med data som skall användas i något annat sammanhang där samma data behöver förekomma i någon annan ordning.

Det måste helt enkelt finnas färdiga verktyg någonstans (gärna freeware) där man kan konfigurera hur data skall läsas in, omvandlas och sparas ut? Ja, det går ofta att använda Excel men det är inte smidigt och kräver en massa manuell handpåläggning. Jag vill kunna göra det som en batchprocess; Peka på ett knippe indatafiler och ut trillar ett knippe utdatafiler med samma data men i ny spännande förpackning.

Google är inte min kompis idag. Någon som känner till något som kan lösa mitt problem?

Mvh,
   /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus


ft

Tack men tyvärr. Det är inte bara search and replace. Jag vill ta en massa filer med luftrumsdata, flygfältsdata och så vidare och baka ihop dem till nya filer med annan sortering av data. Någon sorts script förutsätts alltså.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Fluff

Låter som ett jobb för ett perl-skript. Vilket är väldigt trevligt om man råkar ha hållit på med perl innan och nästan ännu trevligare om man inte gjort det och alltså har en utmärkt anledning att lära sig.  Även awk och/eller sed skulle säkert kunna göra jobbet på sitt eget kryptiska vis.

Något färdigt tabelltuggarprogram känner jag desvärre inte till.



Odi profanum vulgus, et arceo

griffin

Python? Skall fundera lite, men det du efterfrågar bör det finnas bra verktyg för tycker jag.
snappahead

Andreas

Jag gissar på att det underlättar om filerna har samma format; semikolon-, komma- eller tabbavgränsat innehåll.

Vill du själv kunna avgöra vilka kolumner som ska tas med, eller ska allt sammanfogas?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

ft

Jag vill kunna göra så mycket som möjligt. Välja data, ändra ordning, kanske t o m baka ihop data ur två olika filer.

Formaten kan nog variera lite. Kommaseparerat som skall bli till något helt annat, typ...

Perl har jag kört rätt mycket men det är mååånga år sedan, och då under Unix/Linux, där det ju är lite mer integrerat. Python borde man väl också sätta sig in i någon gång iofs... det är bra på sådant?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

bALoO

Perl for the win, i alla fall när det gäller textmanipulering. :)
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970