News:

No significant change

Main Menu

Annat ljud i skällan

Started by Brat, September 04, 2009, 22:50:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Brat

Har i kväll märkt att min gamla trotjänare C:/ börjar bli till åren och ändrat ljud vid läsning, den har enligt SpeedFan 4.38 gått nära på 5 år ( i driftstimmar alltså) och det är nog dags för en ersättare om man ska fortsätta med denna gamla men uppgraderade dator. Nu infaller sig frågan, finns det något enkelt sätt att klona min gamla så det bara är att sätta i den nya och fortsätta som om inget hänt? Jag har redan en DVD-spelare på D:/ och DVD-brännare på E:/ samt någon kortläsare, så min andra hårddisk ligger på G:/ Hårddiskarna är placerade på samma IDE kable och DVD historierna på den andra så inga är lediga. Ett alternativ vore ju att sätta in en SATA 1 disk då jag har ett sånt PCI-kort, men går denna då att få som C:/ och kommer datorn att kunna starta från den disken? Många frågor, skulle vilja ha lite experthjälp och här finns ju en del! Jag har inte plats att kopiera C helt på G då de är på 80 resp 160Gb båda relativt fulla, nog ska man väl kunna skaffa en större C och ändå få över allt utan problem? Behöver passa på så länge IDE finns att köpa! Jag vill helst inte tappa eller bli tvungen att installera om något, då t.ex mail finns bakåt ändå från 1996.
-Brat

Brat

Holy macarony, jag kom just på att den ju är partitionerad i två bitar då jag hade en partition med Win98 på för att köra Flanker 2.0 från början, kör nu endast XP, men hela FS9 med alla sina plan och installationer ligger ju på D:/ som är den andra partitionen, aj aj aj, hur ska detta sluta....
-Brat

watar

#2
Det är inga problem att klona din gamla disk till en ny, oberoende om du har flera partitioner eller inte. Jag använder ofta Acronis just för denna typ av operationer. Acronis True Image Home finns "gratis" att tanka från närmsta torrent site ;) Med det programmet får du med alla partitioner, MBR etc... och relativt enkelt att använda

Brat

Nu har jag ju aldrig kört några såna där "atthyra" sidor, ej heller några program för slikt (på allvar), men är inte tveksam om att köpa ett bra fungerande program om det inte överstiger rimliga siffror (en 4-500 kronor kan det ju vara värt) Men det är just sammankopplingen jag är tveksam om, om jag tar bort den andra hårddisken tillfälligt så är det en hel del program som inte kommer att fungera alls då jag i trängseln installerat mycket på den disken på senare tid. Men kan man ta bort DVD-spelaren och koppla den nya där under själva kloningen?
-Brat

watar

Quote from: Brat on September 05, 2009, 08:22:21
Men det är just sammankopplingen jag är tveksam om, om jag tar bort den andra hårddisken tillfälligt så är det en hel del program som inte kommer att fungera alls då jag i trängseln installerat mycket på den disken på senare tid. Men kan man ta bort DVD-spelaren och koppla den nya där under själva kloningen?
Du kan ta bort nån av de andra diskarna tillfälligt under kloningen. eftersom den nya disken kommer att hamna som C:\ efter bytet så blir kopplingarna desamma. Om du fortfarande är orolig så kan du som du säger koppla bort DVD spelaren under tiden du klonar, det spelar ingen roll.

Finns även opensource program för detta tex: http://www.clonezilla.org/ men jag har aldrig riktig kommit överens med detta program.