News:

No significant change

Main Menu

Problem laptop <> router

Started by Horizon, August 17, 2009, 20:54:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Har en D-Link DIR615-router kopplad till mitt ADSL-modem. Direkt i routern (med sladd) sitter min stationära dator som fungerar fint. I höstas fick jag och frugan var sin laptop från jobbet och vi använde routern (trådlöst) för att koppla upp oss mot Internet. För frun fungerade det fint tills för någon månad sedan då hon plötsligt inte längre kan hitta vårt nätverk. Min egen laptop hittar det fint och jag kan surfa för fullt.

Frugans laptop hittar en massa andra nätverk i området och den hittade morsans nätverk hemma hos henne när vi var på semester. Det enda som inte dyker upp är mitt eget nätverk här hemma. Dottern var och pillade lite på laptopen dagen innan problemet uppstod, kan hon ha tryckt något som gjorde att den inte längre hittar nätverket? Vi kan se under "Egenskaper för trådlös nätverksanslutning" och fliken "Trådlösa nätverk" att mitt nätverk finns kvar i listan (ser namnet och det ligger högst på listan), men där går inte att göra något så att det fungerar igen.

Som ni märker är jag helt lost på nätverk och dylikt...

Vad kan vara galet? Jag har testat programmet inSSIDer och det hittar inte heller mitt nätverk. Det hjälper inte att jag startar om router och/eller modemet. Hjälp, min fru kan inte längre surfa när jag använder den stationära och det går ut över mitt liv också! ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Hmm, det visade sig att själv är bäste dräng eller vad det heter. Jag gav mig in i routerinställningsdjungeln via webgränssnittet och lyckades till slut ändra till ett nytt SSID och annat lösenord så dök nätverket plötsligt upp på frugans laptop. Nu fungerar den fint igen. Tack för hjälpen alla! :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Det var så lite så! Kul att kunna vara till hjälp! Tänk om det alltid var så här lätt att hjälpa folk!  ;D
snappahead